Ambassadeur

Novavo (Atelier Noterman)

Wie is... Novavo?

Het familiebedrijf Novavo – opgericht in 1946 door Etienne Noterman en vandaag gerund door kleinzoon Wouter Noterman – maakt al drie generaties herenbroeken, zowel eigen merken als private label, onder andere voor e5 mode. Daarnaast richtte het in 2011 een nieuw label op, Atelier Noterman. Dit merk biedt een collectie casual mannenbroeken aan met een goede pasvorm. Authenticiteit en vakmanschap staan er steeds centraal.

Novavo (Atelier Noterman)

Grondstoffen

Grondstoffen

Op naar de meest duurzame, lokaal gemaakte stoffen

Novavo zet op verschillende manieren in op duurzaamheid, maar duurzame stoffen vormen de voornaamste focus. Zo koos Atelier Noterman in 2016 al voor Detox Denim, een milieuvriendelijke stof die een verweerd effect krijgt door laser- en ozontechnieken (en dus niet met behulp van schadelijke stoffen). Tegenover het maakproces van traditionele denim vraagt de productie van dit type jeans maar liefst 80% minder water, 80% minder energie en 80% minder chemicaliën. De wasserij waarvoor Novavo hiermee samenwerkt, wil bovendien binnen afzienbare tijd telkens een maand lang hetzelfde water hergebruiken.

Novavo heeft grote ambities, namelijk: overstappen op de meest duurzame stoffen die bovendien zo lokaal mogelijk gemaakt zijn – uiteraard zonder in te boeten aan kwaliteit, want die blijft steeds primeren. Nu al koopt Novavo zo veel mogelijk Europees aan, meer bepaald bij Duitse, Spaanse, Italiaanse en Portugese stoffenfabrikanten, en scande het systematisch zijn stoffenleveranciers om te achterhalen hoe duurzaam ze zijn. Het introduceerde de omschakeling van conventionele katoenen stoffen naar hun GOTS-gecertificeerde tegenhangers intussen bij e5 mode (met zo’n 50.000 broeken per seizoen één van hun belangrijkste klanten). Elk seizoen wordt het volume GOTS-katoen opgetrokken met het doel 100% te halen op een “betaalbaar” tempo. De grote uitdaging is natuurlijk wel om competitief te blijven. Vandaag ziet 99% van de eindconsumenten het duurzame aspect enkel als een welgekomen extra waarvoor ze niet meer willen betalen. Bewustmaking is nog steeds cruciaal in dit verhaal.

Ontwerp

Ontwerp

Minimum aan snijafval en natuurlijke kleuring

Een van de gekende struikelblokken in de kledingindustrie betreft het snij- of stofafval. Novavo wil een aantal collectiestukken produceren dat in verhouding is tot het aantal verkochte stuks, het overtollig couponmateriaal voor de collectie beperken, en alle aangekochte stoffen ook effectief tot een afgewerkt product verwerken om zo de reststoffen tot een minimum te beperken.

Verder bevat de collectie van Atelier Noterman Archroma-kleuren. Die kleuren worden gemaakt met natuurlijk pigment in plaats van met schadelijke chemicaliën.
 

Productie

Productie

Compleet producenten- en leveranciers overzicht op komst

De productie vindt plaats in Portugal. Daarbij wil Novavo al haar partners blijven stimuleren en enthousiasmeren om verder te gaan op de weg van duurzaamheid. Het gelooft dat je met de harde hand weinig bereikt, maar dat iedereen op zijn eigen tempo moet verduurzamen en dat alle beetjes helpen.

Op termijn staat volledige transparantie wat betreft product en ‘supply’ op het programma, want Novavo gaat alle producenten en leveranciers op haar website publiceren – al mogen de productielocaties nu al vrij bezocht worden, want geheimen zijn absoluut niet aan Novavo besteed.
 

Verkoop

Verkoop

Ban op individuele plastic verpakkingen

Sinds begin 2019 bant Novavo resoluut alle individuele plastic verpakkingen, weliswaar met de nodige groeipijnen. Sommige labels zijn dan weer gemaakt van StonePaper, een hoogwaardige, boomvrije papiersoort die hoofdzakelijk bestaat uit fijngemalen steen. De productie van StonePaper gebeurt volledig zonder water en bleekmiddelen.

Gebruik

Gebruik

Waar, hoe en waarom van productieproces duidelijk maken aan eindconsument

Novavo wil in de communicatie nog meer de nadruk op kwaliteit leggen. De eindconsument moet zich bewust worden van het waar, hoe en waarom van het productieproces en aangemoedigd worden om één duurzaam stuk te kopen in plaats van drie niet-duurzame, en om er zorg voor te dragen.

Einde leven

Einde leven

Werk maken van take-backsysteem en grondstoffenlabel

Tot slot wil Novavo werk maken van een take-backsysteem en alle broeken van een speciaal label voorzien dat de grondstofsamenstelling en -herkomst uit de doeken doet, zodat ze makkelijk gerecycleerd en hergebruikt kunnen worden.

 

CEO Novavo- Wouter Noterman

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Noterman: “In de kledingindustrie bestaan veel goede oplossingen enkel op papier, en blijken ze in de praktijk weinig haalbaar. Heel wat bedrijven hebben, net als ons, plannen om te verduurzamen, maar sommige schakels in de keten kunnen
of willen nog niet volgen.”

Wouter Noterman (CEO Novavo)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Wouter Noterman: “De start van het duurzaamheidsproces is transparantie in alles wat we doen. Verder betekent duurzaamheid maatschappelijk verantwoord ondernemen. We gaan dus niet uitsluitend voor winst, maar houden rekening met de manier waarop een product tot stand komt, zowel op het vlak van milieu als op menselijk vlak. Want je kan perfect het milieu ontzien met een product, maar het ondertussen wel aan een hongerloon laten maken.”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Noterman: “Om voor een duurzamere onderneming te gaan, heb ik mij eerst en vooral verdiept in de materie. Dit heeft al heel wat tijd (en geld) gekost, maar het was zeker de moeite waard.”

Deze informatie dateert van augustus 2019. Benieuwd waar Novavo nu staat? Neem gerust contact op met: hans.delee@novavo.be

 

 

 

 

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.