Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Case

URU Design

Uru, een Deens bedrijf, maakt er een punt van om te allen tijde maatschappelijk en ecologisch verantwoord te handelen. De focus ligt op Deens design en praktische innovaties. Het resultaat daarvan laat zich samenvatten als: duurzame, kwaliteitsvolle en esthetische producten die de Scandinavische waarden van functionaliteit, eenvoud en minimalisme hoog in het vaandel dragen.

Kwaliteit schuilt voor Uru op de eerste plaats in milieuvriendelijk, duurzaam en maatschappelijk verantwoord materiaalgebruik. Daarnaast besteedt het merk ook veel aandacht aan de specifieke productieomstandigheden (het hoe, wat, waar en door wie).

Het eerste product dat het merk op de wereld losliet, waren de SOLOSOCKS™ –  een mooi voorbeeld van de belangrijkste Uru-waarden én een knipoog naar de betekenis van de merknaam (Uru staat voor ‘You Are You’: individualiteit is de realiteit, en dat geldt zelfs voor sokjes!). SOLOSOCKS™ wil namelijk voorkomen dat mensen hun sokken weggooien wanneer de helft van een paar verloren raakt. Concreet betekent dit dat alle sokken ietwat anders zijn, maar qua ontwerp wél prima bij elkaar passen. De sokken worden verpakt per soort, niet per paar. En niet alleen het concept is ‘groen’; duurzaamheid staat centraal tijdens het volledige productieproces van de SOLOSOCKS™. De sokken worden bijvoorbeeld gemaakt van organisch katoen van GOTS-gecertificeerde producenten, en hun (recycleerbare!) verpakking is ontworpen door een Deens designbedrijf en geproduceerd in Denemarken.