Case

Vigga

VIGGA schaart zich volop achter het concept van de circulaire economie en past het toe op de textielindustrie. Deze micro-onderneming biedt namelijk een oplossing voor een probleem dat elke jonge ouder zal herkennen: het feit dat baby’s hun kleertjes maar enkele keren kunnen dragen voordat ze er onherroepelijk uit groeien. VIGGA richtte een abonnementsdienst op om te voorkomen dat die babykleding op de zolder belandt en daar ongebruikt blijft liggen.

Concreet krijgen VIGGA-klanten elke maand een pakket toegestuurd met verschillende items. Wanneer de kleding te klein wordt, mag ze gewoon weer richting VIGGA, dat vervolgens voor een nieuw pakket zorgt met grotere maten. De teruggestuurde kleding wordt professioneel en milieuvriendelijk gereinigd, eventueel hersteld, en opnieuw verspreid. Testresultaten tonen aan dat de kleding vijf tot zeven keer kan worden uitgewisseld. Doordat klanten kleding hergebruiken en niet steeds nieuwe items kopen, bespaart het systeem duizenden liters water per jaar.

Een VIGGA-pakket bevat tot slot niet eender welk soort kleding. Alle stukken worden gemaakt van organische stoffen en ontworpen vanuit een circulair businessmodel. VIGGA waakt streng over de kwaliteit van de producten, zodat zo veel mogelijk kinderen ervan kunnen genieten. Het werkt zelfs samen met Design School Kolding om de levensduur van de kleding te verlengen. Wanneer de stukken niet meer geschikt zijn om nog eens door te geven, worden ze zorgvuldig gerecycleerd.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.