Aan de slag

Stel niet tot morgen uit wat je vandaag al kan doen!

introductie

Wist je dat?
Duurzaamheidsinspanningen resulteren vaak in een lager energie-, water- of grondstoffenverbruik én in meer betrokken medewerkers. Een ecologische win gaat dus hand in hand met een economische win! Bovendien vinden investeerders en kredietverstrekkers sustainability alsmaar belangrijker.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is “de verantwoordelijkheid van een organisatie voor de effecten van haar besluiten en activiteiten op de maatschappij en het milieu door transparant en ethisch gedrag.” (MVO Vlaanderen)

MVO houdt in dat organisaties, in nauwe samenwerking met hun stakeholders, in hun activiteiten en kernstrategie aandacht hebben voor mensenrechten, consumentenbelangen en sociale, ethische en milieukwesties.

 

DUS WAT KAN IK DOEN?

MVO zoekt systematisch naar een evenwicht tussen economische parameters (Profit), sociale parameters (People) en milieuparameters (Planet). Dit wordt ook wel de 'triple P bottom line' genoemd. 

MVO is bovendien een proces, geen eindbestemming. De uitdagingen veranderen doorheen de tijd en met elke strategische beslissing. Je beginpunt ligt met andere woorden vast, maar je eindpunt niet. 

Geen idee wat dat beginpunt voor jou precies inhoudt? Geen nood: de Close The Loop Planner helpt je om je huidige situatie te analyseren en stelt gericht verbetering voor, zowel op korte als op lange termijn. We introduceren deze handige tool in de derde strategie hieronder en zijn er rotsvast van overtuigd dat je er heel wat vruchten van zal plukken!

Duik verder in dit onderdeel om de Planner te leren kennen en te ontdekken hoe je MVO stapsgewijs kan invoeren, zodat duurzaam ondernemen uiteindelijk...

  • wordt wat het hoort te zijn (een integraal onderdeel van je businessmodel)
  • en terechtkomt waar het hoort (in het hart van je organisatie).

strategieën voor Aan de slag

Duik in de terminologie

MVO is logisch en intuïtief. Geen breinbreker, eigenlijk. Maar er hoort wél een bijzonder begrippenkader bij, waarin je je het best even verdiept bij de start van je MVO-traject.

In deze eerste strategie krijg je daarom de begrippen op een rijtje die je nodig hebt om vlot je weg te vinden in de wereld van MVO en duurzaamheid.

STAKEHOLDERS

Jouw organisatie maakt onmiskenbaar deel uit van de samenleving. Daardoor beïnvloedt ze, en wordt ze op haar beurt beïnvloed door, andere organisaties en bedrijven, groepen en personen. Die noemen we de stakeholders of belanghebbenden.

Voorbeelden? Werknemers, klanten en leveranciers liggen voor de hand. Maar ook overheden, ngo's, investeerders, vakbonden, je bankier, omwonenden en de media zijn stakeholders.

Geen MVO zonder dialoog met de stakeholders. Ze identificeren, ernaar luisteren en ze betrekken: het is een must als jouw organisatie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid ernstig wil nemen. Hun invloed en belangen in kaart brengen en daar vervolgens rekening mee houden heet stakeholdermanagement. Zo krijg je een beter beeld van de impact van je merk en het belang dat je stakeholders hieraan hechten.

SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS

De Sustainable Development Goals (SDG’s) of Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen zijn een geheel van universele doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. De lidstaten van de Verenigde Naties keurden ze in september 2015 unaniem goed. Alle 193 leden ondertekenden de ‘2030 Agenda for Sustainable Development’ en engageerden zich om de SDG’s te gebruiken als kader voor hun duurzaamheidsstrategieën voor 2030.

Het geheel omvat zeventien hoofddoelstellingen, 169 subdoelstellingen en een hele waaier aan concrete indicatoren, onderverdeeld in vijf groepen (People, Planet, Prosperity, Peace en Partnerships). Ze bestrijken zeer uiteenlopende thema’s. Een volledig overzicht vind je op de SDG-website van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling.

Door duurzame keuzes te maken en duurzame acties te ondernemen, draag ook jij bij aan het realiseren van de SDG’s. Vertrek je liever vanuit jouw organisatie en je eigen duurzaamheidsdoelstellingen? Dat kan evengoed! De SDG’s vormen in dat geval een handige check. Probeer elke doelstelling die je zelf oplijstte aan een bestaande SDG te koppelen.

DE CIRCULAIRE ECONOMIE 

De circulaire economie maximaliseert de hoogwaardige herbruikbaarheid van producten en grondstoffen en minimaliseert waardevernietiging. Het doel is met andere woorden: alles wat van waarde is, waardevol houden en niets verloren laten gaan.

Die houding staat in schril contrast met het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun leven worden vernietigd.

De transitie van een lineaire naar een circulaire economie staat wereldwijd hoog op de politieke agenda. Zo ook in Vlaanderen, waar de Vlaamse Regering Vlaanderen Circulair in het leven riep om de circulaire economie prioriteit te geven in het kader van haar Visie 2050.

TRANSPARANTIE

Openheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid. Het zijn belangrijke organisatiekenmerken in de wereld van MVO en duurzaamheid.

Door inzicht te geven in de keuzes die je moet maken – hoe en waarom je ze maakt en welke gevolgen ze hebben – kunnen stakeholders jouw organisatie beter aanspreken op haar activiteiten, maar ook meedenken over oplossingen en verbeteringen. Transparantie is daarom vaak een bron van innovatie.

Door transparant te zijn, weten je klanten (en de bredere samenleving) bovendien waarvoor je staat en kan je achteraf verantwoording afleggen over je bedrijfsvoering.

tips&tricks

  • Cradle to Cradle Product Design - gratis online cursus
    Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute biedt een online cursus aan die je uitlegt hoe je kan ontwerpen voor een circulaire economie. …
    Lees meer

  • MVO Vlaanderen
    Raadpleeg de website van MVO Vlaanderen om alles te weten te komen over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
    Lees meer

  • Tools voor ondernemers
    Higg Index - Sustainable Apparel Coalition De Higg Index is een tool gemaakt door de Sustainable Apparel Coalition met als doel de milieu- en …
    Lees meer

  • Opleidingen en workshops
    Royal College of Art (Londen) Textiles Programme Het Royal College of Art of RCA is een publieke onderzoeksuniversiteit in Londen, die 26 ond…
    Lees meer

  • Organisaties, vzw’s, onderzoeks- en opleidingscentra
    Schrijf je in op de nieuwsbrief of volg volgende organisaties via de sociale media: België:     Netwerk Bewust Verbruiken     Schone Kle…
    Lees meer

  • Terminologie
    Bio-eco-vegan-fairtrade … What’s in a name? Kijk eens op de website van Eco Fashion World of in de glossary van Eco Chic Design Award als je door …
    Lees meer

  • Interessant kijkvoer
    De slag om de klerewereld - VPRO Sweatshop Deadly Clothes - Joakim Kleven The True Cost - Andrew Morgan The Next Black - AEG…
    Lees meer

  • Interessant leesvoer
    BOEKEN Nederlandstalig: Lynsey Dubbeld - Mode voor Morgen Marieke Eyskoot - Talking Dress Engelstalig: Mode: …
    Lees meer

  • Ken je labels
    Op Labelinfo.be vind je een overzicht van duurzaamheidslabels. Je kan filteren op lifestyle en kleding, zodat je enkel die labels te zien krijgt d…
    Lees meer

  • Stel je actieplan op met de Planner
    Wil je een duurzamere weg inslaan, maar krijg je je route niet uitgestippeld of loop je verloren tussen de talrijke opties? Wees gerust: de Planne…
    Lees meer

    Ga nu de slag met de Planner

Ontdek andere tips & tricks

Start met je ‘quick wins’

Het klinkt paradoxaal, maar je hoeft geen uitgepuurde MVO-strategie te hebben om er de vruchten van te plukken. We zien het vaak gebeuren: organisaties wachten tot ze de perfecte aanpak hebben uitgedokterd. En wachten. En wachten ...

Dat is jammer. In veel gevallen zijn de resultaten van die eerste (misschien iets minder gestroomlijnde) acties namelijk het vliegwiel voor een strategische integratie van duurzaamheid in je organisatie.

WAARMEE KAN JE ZOAL BEGINNEN? 
  • Het kantoor biedt een massa mogelijkheden. Denk aan zaken als afval sorteren, printen op gerecycleerd papier of lege cartridges inzamelen.
  • Je kan misschien overschakelen op hernieuwbare energie.
  • Ban niet alleen plastic bekers en wegwerpbestek, maar wijs plastic resoluut de deur!

Maak altijd een onderscheid tussen die zaken die je snel kan uitvoeren en diegene die meer tijd vragen. Een blik op het thema ‘transport’ maakt dit meteen duidelijk.

  • Op korte termijn kan je je transport erg gemakkelijk en snel verbeteren:
    • door te werken met ‘Lean and Green’-transporteurs (zoals deze frontrunners en deze 'stars'). Deze bedrijven reduceren de CO₂-uitstoot van hun logistieke activiteiten. 
    • door aan ‘CO₂-compensatie’ te doen. Lees er meer over op deze website.
  • Korte ketens inrichten, leveringen bundelen en je logistieke flow herdenken, zijn dan weer allemaal goede langetermijndoelstellingen.
    • Sta even stil bij welk transport er in jouw keten zit. Hoe raken je textiel en accessoires tot bij je producent? Zit er transport in je prototypingfase? Hoe gebeurt het transport van de productiesite tot in je hoofdkantoor? Kan je iets doen aan je planning en misschien minder vervuilende transportmethoden gebruiken? Moeten je items van je hoofdkantoor weer naar de verschillende retailpunten? En wat met je online verkoop?
NOOD AAN MEER INSPIRATIE?

tips&tricks

  • Duurzaam drukken en printen
    Er zijn een paar kleine dingen die meteen zorgen voor een positieve impact wat betreft print- en drukwerk. Denk dus zeker aan deze quick wins: …
    Lees meer

  • Duurzame marketing: van materiaal tot verhaal
    Bij duurzame marketing denk je wellicht meteen aan milieuvriendelijke labels en verpakkingsmaterialen, of aan folders van gerecycleerd papier. Die…
    Lees meer

  • Doe de MVO-scan
    Ontdek hoe ver je bedrijf staat op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en wat eventueel (nog) beter kan. D…
    Lees meer

  • MVO Vlaanderen
    Raadpleeg de website van MVO Vlaanderen om alles te weten te komen over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
    Lees meer

  • Vergeet je transportkost en infrastructuur niet
    Het is enorm belangrijk om na te denken over de volledige levensloop van de producten die je maakt, maar daarnaast zijn er een aantal algemene zak…
    Lees meer

  • Stel je actieplan op met de Planner
    Wil je een duurzamere weg inslaan, maar krijg je je route niet uitgestippeld of loop je verloren tussen de talrijke opties? Wees gerust: de Planne…
    Lees meer

    Ga nu de slag met de Planner

Ontdek andere tips & tricks

Stel je actieplan op met de Planner

De jaarlijkse groene week, het occasionele fairtrade-ontbijt of een dagje vrijwilligerswerk in het lokale rust- en verzorgingstehuis, … Hoe leuk zo’n initiatieven ook zijn, ze volstaan niet om MVO in het DNA van je organisatie te verankeren.

Evolueren van ad hoc acties naar een gedegen duurzaamheidsbeleid doe je in vijf stappen.

  1. Creëer een draagvlak voor je duurzaamheidsplannen door de belangrijkste stakeholders te betrekken. Dat zijn minstens je medewerkers. Breng hen bijvoorbeeld samen in een werkgroep.
  2. Geef duurzaamheid een plaats in de missie en de visie van je bedrijf.
  3. Stel een actieplan op.
  4. Voer dat plan uit.
  5. Verbeter je plan op basis van de resultaten en/of vul het aan.

Bij stappen 1, 2, 4 en 5 kan je je wellicht iets voorstellen. Is stap 3 minder vanzelfsprekend? We helpen je graag met het opstellen van een actieplan. En daarvoor heb je slechts vijf stappen nodig!

  1. Breng de belangrijkste thema’s voor jouw organisatie in kaart. Om niets over het hoofd te zien, ontwikkelden we een Close The Loop Planner. Deze Planner doorloopt stap voor stap alle schakels van de keten. Hij reikt je telkens een aantal vragen aan die je doen nadenken over welke onderwerpen belangrijk zijn in jouw onderneming. Graag nog een finale check? Daarvoor doet de ISO 26000-norm prima dienst.
  2. Breek de doelstellingen die uit de Planner komen op in concrete acties en maak ze SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
  3. Voor een aantal zaken kan je een nulmeting uitvoeren om je vertrekpunt te kennen. Er bestaan een heleboel scans en meetinstrumenten die je daarmee helpen. Cultuurzaam, de toolkit voor een duurzame cultuur-, jeugd- en mediasector, lijst ze op.
  4. Bepaal je prioriteiten. Een paar tips:
    • Je kent nu je quick wins. Doe er iets mee! Deze acties in een duurzaamheidsverslag gieten bezorgt je amper werk en geeft je ineens een goed vertrekpunt voor je communicatie. Let er wel op je realisaties te staven met meetbare data.
    • Acties die weinig moeite kosten en toch een grote impact hebben, komen bovenaan op je to-dolijst. 
  5. Vergroot de kans dat je actieplan effectief uitgevoerd zal worden door te antwoorden op de volgende vragen:
    • Hoe ziet de planning van je doelstellingen eruit?
    • Wie is waarvoor verantwoordelijk?
    • Heb je een budget nodig en is dat er?
    • Wanneer en met welk team bespreek je de vooruitgang van het actieplan?

Gebruik het handige actieplan dat de Planner je aanreikt om deze vragen in te vullen!

tips&tricks

  • Stel je actieplan op met de Planner
    Wil je een duurzamere weg inslaan, maar krijg je je route niet uitgestippeld of loop je verloren tussen de talrijke opties? Wees gerust: de Planne…
    Lees meer

    Ga nu de slag met de Planner

Ontdek andere tips & tricks

Zorg dat het hele bedrijf mee is

Je hebt ongetwijfeld goed nagedacht over de cruciale duurzaamheidsvragen in jouw onderneming, maar… duurzaamheid is nu eenmaal geen one man show. De steun van je collega’s en de betrokkenheid van alle leden van de organisatie zijn bepalend voor het succes van je inspanningen! Vergeet daarom zeker niet...

INTERN TE COMMUNICEREN

Betrek je werknemers en/of collega’s op tijd in het duurzaamheidsverhaal. Hoe sneller ze mee zijn, hoe meer ideeën en acties ze zullen steunen en voorstellen. Laat ook het management niet links liggen, want de eerste stappen richting een duurzamer bedrijf vergen vaak heel wat ‘change management skills’.

HET WINKELPERSONEEL EN DE KLANTENDIENST TE BETREKKEN

Deze teams zijn cruciaal om je verhaal verteld te krijgen. Niets zo erg als een prima MVO-beleid dat volledig aan je klanten voorbijgaat omdat je medewerkers niet op hun vragen kunnen antwoorden. Zorg dat je winkelpersoneel en klantendienst bij kritische opmerkingen de juiste informatie aanreiken of naar de juiste contactpersoon doorverwijzen.

AANDACHT TE BESTEDEN AAN DE PERIODE NA VERKOOP

Onthou dat het winkelpersoneel ook een rol kan spelen helemaal op het einde van de keten, wanneer je stuk al bij de consument thuis in de kast hangt. Was- en hersteltips, net als advies over wat te doen met kledingstukken die de klant niet meer draagt, passen perfect in een circulaire aanpak.

tips&tricks

  • Terminologie
    Bio-eco-vegan-fairtrade … What’s in a name? Kijk eens op de website van Eco Fashion World of in de glossary van Eco Chic Design Award als je door …
    Lees meer

  • Duurzame marketing: van materiaal tot verhaal
    Bij duurzame marketing denk je wellicht meteen aan milieuvriendelijke labels en verpakkingsmaterialen, of aan folders van gerecycleerd papier. Die…
    Lees meer

  • Fashion Revolution - een initiatief dat streeft naar transparantie in de mode-industrie
    Fashion Revolution is een wereldwijde organisatie die pleit voor meer transparantie en eerlijke werkomstandigheden in de kledingindustrie. Zij gel…
    Lees meer

  • Hoe transparant zijn de labels die je draagt?
    Fashion Transparancy Index  Een overzicht van de 100 grootste wereldwijde modemerken en retailers gerangschikt volgens hun sociale en milieu b…
    Lees meer

  • Ken je product door en door - stel kritische vragen
    Zorg ervoor dat je van begin tot einde weet hoe je stuk in elkaar zit en gemaakt wordt. Doorloop alle stappen zoals je die ook terugvindt op de ho…
    Lees meer

  • Stel je actieplan op met de Planner
    Wil je een duurzamere weg inslaan, maar krijg je je route niet uitgestippeld of loop je verloren tussen de talrijke opties? Wees gerust: de Planne…
    Lees meer

    Ga nu de slag met de Planner

Ontdek andere tips & tricks

Zet transparantie en communicatie bovenaan je prioriteitenlijstje

MVO staat of valt met transparantie. Dat je je medewerkers op tijd moet informeren werd al duidelijk, maar ook je stakeholders en klanten verdienen regelmatige updates  over je aanpak, plannen en resultaten!

Het spreekt voor zich dat je daarbij met de correcte gegevens werkt. ‘Greenwashing’ (misleidende informatie geven over je duurzaamheidsinspanningen of je product milieuvriendelijker voorstellen dan het echt is) is dodelijk in deze tijden van flitsende posts en tweets.

Wacht niet tot je de perfectie bereikt hebt, maar communiceer ook over de moeilijkheden die je ondervindt. Met duurzaamheid ben je nooit helemaal klaar: er vallen altijd weer verbeterpunten te vinden.

Hoe je communiceert, bepaal je zelf. Enkele mooie voorbeelden:

Wil je alles volledig volgens het MVO-boekje doen? Dan is een duurzaamheidsverslag een goed idee. Dat kan je opstellen – de eerste keer het best met hulp van buitenaf – volgens de Global Reporting Initiative-standaard. Je maakt op die manier van je communicatie een meet- en managementinstrument. Een paar voorbeelden om je te inspireren:

Overweeg je om te werken met duurzaamheidslabels, maar weet je niet waar te beginnen? Neem een kijkje op labelinfo of laat de Schone Kleren Campagne je gidsen door het bos van labels, keurmerken en managementsystemen! Welk certificeringssysteem u uiteindelijk gebruikt, hangt af van wat u precies wilt bewijzen. Deze gids over kleding- en textielverificatiesystemen geeft u een overzicht en kan u helpen beslissen.

tips&tricks

  • Duurzame marketing: van materiaal tot verhaal
    Bij duurzame marketing denk je wellicht meteen aan milieuvriendelijke labels en verpakkingsmaterialen, of aan folders van gerecycleerd papier. Die…
    Lees meer

  • Fashion Revolution - een initiatief dat streeft naar transparantie in de mode-industrie
    Fashion Revolution is een wereldwijde organisatie die pleit voor meer transparantie en eerlijke werkomstandigheden in de kledingindustrie. Zij gel…
    Lees meer

  • Hoe transparant zijn de labels die je draagt?
    Fashion Transparancy Index  Een overzicht van de 100 grootste wereldwijde modemerken en retailers gerangschikt volgens hun sociale en milieu b…
    Lees meer

  • Project Provenance - Kennisplatform voor meer transparantie
    Het Londense Project Provenance Ltd is een platform dat kennis omtrent transparante productieketens, duurzaamheid en ethische richtlijnen verzamel…
    Lees meer

  • Stel je actieplan op met de Planner
    Wil je een duurzamere weg inslaan, maar krijg je je route niet uitgestippeld of loop je verloren tussen de talrijke opties? Wees gerust: de Planne…
    Lees meer

    Ga nu de slag met de Planner

Ontdek andere tips & tricks

case selecteren

Laat je inspireren en neem een kijkje in onze case-databank! De databank wordt geregeld geüpdatet. Ken of ben je zelf een voorbeeld dat hier thuis hoort? Laat van je horen!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.