Case

Rhumaa

Voor elk van haar collecties slaat het Amsterdamse kleding- en accessoiremerk Rhumaa de handen in elkaar met een andere kunstenaar uit een ontwikkelingsland. In de prints die het label ontwerpt, komen de werken van die kunstenaar terug, maar ook zijn of haar verhaal (dat Rhumaa een plekje geeft op haar site). Het resultaat zijn moderne, en toch tijdloze silhouetten uit natuurlijke materialen. De ‘In Good Time’-collectie is bijvoorbeeld gemaakt van lyocell, kasjmier-katoen, en merino- en alpacawol.

Het merk creëert niet alleen een platform voor kunstenaars uit Zuid-Afrika en andere landen, het probeert ook haar steentje bij te dragen door voor leveranciers en partners te kiezen die duurzaam werken. Rhumaa heeft geen eigen fabriek, maar laat haar stukken produceren in fabrieken in Peru, Portugal en Turkije die het regelmatig bezoekt.

Een percentage van Rhumaa’s winst gaat naar de Rhumaa Foundation die verschillende projecten in onder meer Kaapstad ondersteunt. Zo helpen ze jonge kunstenaars uit achtergestelde gemeenschappen om zich te ontplooien en hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Een van de partners van de Foundation is Learn to Earn, dat werkgelegenheid creëert en opleidingscentra oprichtte in Kaapstad.

Tot slot draag Rhumaa ook dieren een warm hart toe. Voor hun ‘vegan styles’-items uit cupro (een stof op basis van viscose) werkte het label samen met een Turkse stoffenfabrikant die zich zowel ‘The First V-Labeled Fabric Producer in the World’ mag noemen als de winnaar van de ‘Most Environmental Friendly Industrial Plant Award 2018’.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.