Verkoop

Verwerp het take-make-waste model

introductie

Wist je dat?

MMet dertig tot vijftig collecties per jaar is de levensduur van een kledingstuk in een fastfashion-winkel beperkt tot slechts een paar weken. Ultrafastfashion-platformen lanceren zelfs driehonderd tot vijfhonderd referenties per dag.

Een traditioneel businessmodel ziet er zo uit: je neemt grondstoffen, je maakt er iets van en verkoopt dat, en na gebruik (of soms zelfs ervoor) wordt het product weggegooid. Dit heet het take-make-waste-model. Hier komt stilaan verandering in; circulaire businessmodellen geven een duurzame draai aan dit klassieke lineaire model. Ook in de Europese Green Deal – het plan waarmee de EU tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn  – is het gebruik van circulaire businessmodellen een ankerpunt. Textiel is één van de prioritaire sectoren in deze Green Deal. Lees hier wat je hierover als kledingbedrijf moet weten.

 
DUS WAT KAN IK DOEN?

Vele groten doen het al: een takeback-model installeren. Steeds vaker kan je kleren terugbrengen naar de retailer, die ze een tweede leven geeft als grondstoffen voor nieuwe items. Vaak zijn de retailer en de producent in dit verhaal één en dezelfde partij.

Een tweede grote beweging zien we binnen de gebruikerseconomie of de deeleconomie, waar consumenten vaker betalen voor het gebruik van kleding, in plaats van voor het bezit ervan. De opkomst van kledingbibliotheken, waar je kledij kan huren, is daar één voorbeeld van. Ook initiatieven zoals swishing, waarbij je kledingstukken kan ruilen, zijn niet meer zo nieuw.

Verder wil de klant van vandaag meer betrokken worden bij het ontwerpproces en hecht hij of zij meer belang aan de beleving. Door hier als retailer op in te zetten, kan je de band met je klant versterken en ervoor zorgen dat je merk echte ambassadeurs krijgt. Kleine services vallen hieronder, zoals herstel, stylingadvies, kleding op maat aanbieden, de keuze van tekening of patroon aan de klant overlaten, …

Ondertussen ontstaan er ook online veel mogelijkheden om kleding een tweede leven te geven. Er zijn ontzettend veel platformen waarbij je peer-to-peer (van consument tot consument) kan doorverkopen of ruilen.

Wat vaak vergeten wordt in de verkoopfase, is de impact van de marketing van je label. Denk bijvoorbeeld aan kapstokken, draagtassen, prijskaartjes, … Met kleine ingrepen scoor je soms op dit vlak ook al een stuk beter.

Ook in de verkoopfase met je B2B-klanten kan je heel wat initiatieven nemen, zoals een digitale showroom organiseren. Voor je fysieke showroom kan je dan weer inzetten op het goed gestroomlijnd beheer van samplecollecties. Met wat planning kan je makkelijk snoeien in je aantal collecties.

Nieuwe businessmodellen introduceren kan best wel een uitdaging vormen en tot interne weerstand leiden. Zal het wel rendabel zijn, zullen de klanten er wel voor open staan ? Ga aan de slag met wat op korte termijn haalbaar is en werk zo stap voor stap verder.

strategieën voor Verkoop

Hou je textiel in de keten

Waar de jonge garde durft in te zetten op totaal nieuwe businessmodellen, gaan de gevestigde waarden zich vaak meer richten op kringlopen sluiten en kleding terugnemen. In België werkt (CAUSA SUI) bijvoorbeeld niet enkel aan een eigen capsulegarderobe die je kan leasen, maar verkoopt het merk de software achter dit systeem ook aan grotere modebedrijven onder de naam (CRCLR).

TAKE-BACK IS THE NEW BLACK!

Verschillende producenten en ketens zijn al gestart met het inzamelen van kleding. Om de consument te stimuleren om kledij terug te brengen, wordt vaak een korting voorzien op de volgende aankoop. Sommige merken doen de inzameling in samenwerking met ngo’s (zoals bijvoorbeeld Marks & Spencer, dat de ingezamelde kledij aan Oxfam schenkt en de klant een korting geeft bij M&S), andere zetten inzamelboxen in de eigen winkels.

Bij het Amerikaanse outdoormerk Patagonia reikt de ambitie nog een tikkeltje verder. Het label wil vooral eigen kleding terug inzamelen om te recycleren voor de eigen collecties. Zo werkt het naar een volledig ‘closed loop’-systeem.

Ook het Belgische denimlabel HNST en zonnebrilmerk Yuma Labs bouwden een businessmodel met inzameling en hergebruik van de grondstoffen in.. 

Het meest bekende programma is waarschijnlijk dat van H&M, dat met het Garment Collecting Program haar pijlen richt op de recyclage van oude kleding. In 2014 bracht H&M de eerste capsulecollectie op de markt die voor 20% bestaat uit gerecycleerde vezels van ingezamelde kledij. Verder zet H&M in op het ontwikkelen van betere recyclagemethodes, onder andere door te investeren in een wedstrijd die innovatieve technologie stimuleert en door samen te werken met onderzoekers die bezig zijn met recyclage, hergebruik en innovaties in duurzame stoffen.

Verder is er nog The North Face, dat haar ingezamelde kledij doorgeeft aan partner I:CO(llect) voor verwerking. Dit laatste merk heeft al meer dan 43.000 kilo kledij en schoenen ingezameld sinds de start van het programma.

Ook in Vlaanderen zijn er tegenwoordig interessante partners waarmee je kan werken om kleding terug in te zamelen en terug in de loop te brengen. Als je als ontwerper zelf aan de slag wil met herwonnen textiel en take-back, vergeet dan zeker niet deze strategie te bekijken en partnerschappen te zoeken die in het proces kunnen helpen! Deze lijst met upcycle- en recyclingpartners helpt je alvast op weg. Ken of ben jij een organisatie die thuishoort in dit lijstje? Neem dan contact op.

tips&tricks

  • Zorg dat je klanten hun afgedragen items kunnen inleveren
    Denk na hoe je kan vermijden dat je klanten hun kleding bij het huisvuil gooien wanneer ze er klaar mee zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: …
    Lees meer

  • Inleveren van kleding bij winkelketen
    In het onderdeel ‘Einde leven’ lees je alles over wat te doen met kleding die stuk of afgedragen is en waar je terecht kan met items die je gewoon…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Eigenaarschap anders bekeken

De deeleconomie of gebruikerseconomie is gebaseerd op het idee dat je toegang hebt tot een product of dienst, en niet zozeer dat je het bezit. De auto is bijvoorbeeld lang een statussymbool geweest, maar jongere generaties denken er vaak anders over. Dit zorgt ervoor dat initiatieven zoals autodelen meer en meer ingeburgerd geraken. Ook binnen de mode bekijken jongeren vandaag het eigenaarschap over hun kleding anders. Zo gaan ze hun gebruikte (al dan niet tweedehands)kleding via een online ‘preloved items’-platform te koop aanbieden of onder elkaar ruilen.

RUILEN: LET’S GO SWISHING

Swishing speelt als vzw in op het fenomeen van ruilen. Ze organiseren pop-up events, waarbij je zelf kleding kan aanbrengen in ruil voor bonnetjes. Deze bonnetjes kan je dan weer inzetten om kleren van een ander te kopen. Ook haar tweelingzusje Swapping, overgewaaid vanuit de States, organiseert events waar je kan gaan ruilen.

 
KLEDINGBIBLIOTHEKEN: UITLENEN OF HUREN MET EEN ABONNEMENT

‘Mooie kleding, maar niet ten koste van mens en milieu’, zo valt op de website van LENA te lezen. Deze ‘fashion library’ opende eind 2014 haar deuren in Amsterdam om een alternatief te bieden voor uitpuilende kledingkasten en de fastfashion-industrie. Want, zo luidt een modewijsheid, we dragen 80% van de tijd slechts 20% van onze kledingkast. Via een abonnementsformule kan je bij LENA kledingstukken uitlenen die je daarna weer inwisselt voor andere.

Dezelfde initiatieven zie je opduiken in Parijs, Malmö en Berlijn. In België vind je een vergelijkbaar concept bij BeCoquette en het recent gelanceerde Dressr.

 
LEASEN VAN KLEDIJ?

In 2013 was MUD Jeans nog een pionier met het leasingprincipe. Je betaalt er maandelijks een kleine € 10, en na een jaar word je de eigenaar van de jeans. Je kan je paar dan houden of ruilen voor een nieuw paar. Voor een tweede paar betaal je een lagere maandelijkse prijs. Ook premiummerken zoals GANNI hebben een huurmodel geïmplementeerd.

 
ONLINE SHARING – DOORGEVEN

Onder een tweede leven op de online marktplaats leer je meer over het online delen, doorgeven en samen gebruiken van kledij.

tips&tricks

  • Online huurplatformen en kledingbibliotheken
    Behalve goed na te denken voor je nieuwe kleding koopt of kleding te ruilen, kan je ook kleding huren: Kledingbibliotheken Kledingbi…
    Lees meer

  • Businessmodellen die het concept ‘bezit/eigendom’ herbekijken
    Dankzij het groeiend enthousiasme voor de deeleconomie, wordt er ook binnen de mode meer en meer nagedacht over alternatieve businessmodellen die …
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Ga voor een meer servicegericht businessmodel

Waar het vroeger van belang was om véél te kunnen kopen, zonder hier al te lang bij stil te staan, vinden klanten het steeds belangrijker om meer inspraak te krijgen in het product en er meer over na te denken. Hier wordt heel wat over gespeculeerd: zou consumentenbetrokkenheid een positief effect hebben op duurzaamheid? De theorie luidt: hoe meer betrokkenheid, hoe langer een consument een product (en zijn maker) zal koesteren.

Het kan dus interessant zijn om hier in je verkoopproces rekening mee te houden en een beleving te koppelen aan het aankoopmoment. Door je klanten op een fijne manier een extra service aan te bieden, creëer je echte ambassadeurs voor je merk.

Café Costume maakte van dit principe hun visitekaartje. Ze zetten in  op maatwerk en bieden klanten gedurende twee uur een beleving  die nog lang daarna dienstdoet als een leuk verhaal.

Meerdere merken bieden klanten een stylingservice aan, waarbij hun aankoop een belevingstoets krijgt. Bijkomend  voordeel: het gaat impulsaankopen tegen en de uitgekozen kleding blijft langer in gebruik.

Denk zelf eens na over mogelijke diensten die jouw onderneming kan aanbieden. Kan jij ook op maat werken? Zou een stylingevent misschien geschikt zijn? Of bied je liever een herstelservice aan, zoals Nudie Jeans?

tips&tricks

  • Hasmik Matevosyan - een shift naar een ‘contributing’ mode-industrie
    De Nederlandse Hasmik Matevoysan deed jarenlang onderzoek en ontwikkelde een nieuw businessmodel met ruimte voor dialoog tussen modemerken en hun …
    Lees meer

  • Versterk je verkoopmodel door een service toe te voegen
    Door je klanten te betrekken, kan je een band scheppen tussen hen en je merk/product. Betrokkenheid kan je realiseren op verschillende niveaus. De…
    Lees meer

  • Geef als ontwerper onderhoudstips
    Zorg ervoor dat je klanten weten hoe ze jouw producten het best behandelen na de aankoop. Op deze manier verleng je mee de levensduur van je item.…
    Lees meer

  • Creëer een band met je klanten
    Het lijkt misschien vreemd om te spreken over klantenbinding in het hele duurzaamheidsverhaal, maar ook dit kan een strategie zijn om te vermijden…
    Lees meer

  • Werk met ‘made-to-measure’
    Zowel bij online als offline verkoop, kan je zo werken dat de klant zijn/haar exacte maten kan doorgeven. Op deze manier worden de juiste patronen…
    Lees meer

  • Geef als ontwerper tips over reparaties van de kleding die je verkoopt
    We kennen allemaal het fenomeen van de extra knoopjes die we in een plastic zakje in de binnenkant van ons nieuwe jasje vinden. Waarom niet wat ve…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Een tweede leven op de online marktplaats

Lenen en delen is eigenlijk niet nieuw; vroeger deden mensen het ook. Wat wél nieuw is, is het delen met en lenen van onbekenden. 

Stof tot nadenken:

Tot 30% van een garderobe wordt niet eens gedragen.

Online duiken er ongekende mogelijkheden op om kleding weg te geven, te ruilen en tweedehands te (ver)kopen. Diverse sites en apps brengen vrager en aanbieder (al dan niet tegen betaling) bij elkaar.

Ook grote en bekende merken uit verschillende segmenten gaan tegenwoordig partnerschappen aan met deze online platformen, of investeren er zelfs in. Zo gaf Kering in 2021 het platform Vestiaire Collective een stevige financiële injectie. Via de dienst ‘Brand Approved’ kunnen loyale fans hun aankopen terug verkopen met een garantie van het merk zelf: een innovatieve manier om het ‘preloved’ principe een boost te geven. Etsy nam bovendien het platform Depop recent op in haar portfolio.

Zaken delen of doorverkopen, betekent minder nieuwe spullen produceren. Dit zorgt ervoor dat er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn. Lenen en delen spaart verder ook geld uit. De lener of deler is immers minder centen kwijt dan wanneer hij of zij iets nieuws zou kopen. En de uitlener, of degene die een item te delen heeft, kan er iets mee verdienen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om iets gratis uit te lenen of te delen. De tendens om kleding die je niet meer draagt online te verkopen brengt wel een paradox teweeg. Net het gemak van kopen en verkopen via deze platformen kan ervoor zorgen dat gebruikers nog meer kleding gaan kopen, om ze na een tijdje terug te verkopen. Dit gedrag leidt dus niet noodzakelijk tot een daling van de overconsumptie. Het veelvuldig heen en weer sturen van de kleding vergroot bovendien de ecologische voetafdruk ervan.

Tot slot vind je vandaag zelfs in de hoofdwinkelstraten tweedehandswinkels terug. Vroeger werden die al eens met een bepaalde stijl geassocieerd, maar vandaag heb je voor elk marktsegment een leuk aanbod.

tips&tricks

  • Denk als consument na over hoe je je kleding (en textiel) afdankt
    Maak een onderscheid tussen 2 soorten textiel/kleding die je kwijt wil en kies een afdankingkanaal in functie daarvan: Kleding die niet he…
    Lees meer

  • (Ver)koop tweedehands
    Een greep uit het grote gamma aan kanalen om tweedehands te (ver)kopen: Online: LabelCrush - België - online platform - herverkoop des…
    Lees meer

  • Online tweedehandsplatformen
    Er zijn een aantal platformen die focussen op het aanbieden van tweedehands (design) kleding, schoenen en accessoires. De ondernemers achter deze …
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Denk na over de impact van je marketing

Als modeondernemer is het ook zaak om verstandig om te gaan met alle extraatjes. Deze mogelijkheid wordt massaal over het hoofd gezien, maar heeft wel degelijk een grote impact. Let wel: beslissingen over labels en etiketjes vallen vaak al in de productiefase.

Stof tot nadenken:

68% van de vrouwen wil wel duurzaam kopen, maar slechts 11% weet waar dit kàn.

KLEDINGHANGERS

Dit item wordt vaak vergeten, maar gaat wel massaal door de handen van elke klant: de kledinghanger. Wereldwijd zouden elk jaar 8 miljard plastic en metalen hangers op de afvalberg belanden. Dat zijn zoveel hangers dat ze 4,6 keer het Empire State Building zouden kunnen vullen!

Wat gebeurt er met al de hangers die we in een doos onder de kassa gooien? Van welk materiaal zijn ze gemaakt? Gaan ze lang mee? Ga je ze hergebruiken? Als je kleding in shop-in-shops hebt hangen, spreek dan ook met je partner af hoe jullie het sorteer- en hergebruikproces kunnen verbeteren.

Doe zeker wat inspiratie op via deze link, en ga zelf ook eens op zoek: er is al heel wat informatie te vinden.

 
PRIJSKAARTJES EN TASSEN

erder kan je nadenken over je prijskaartjes: het is het makkelijkst om te zoeken naar papier of karton dat je kan recycleren. Waak er dan over dat het koordje waarmee je het kaartje bevestigt aan het kledingstuk niet van plastic is, zodat mensen niet geneigd zijn om het hele kaartje bij het restafval te gooien. Let bovendien op het inktgebruik. Zo kan soja-inkt makkelijk de klassieke inkten vervangen. Vele merken gaan creatief om met hun labels en gebruiken de achterkant van prijskaartjes voor inspirerende quotes, of meer uitleg over het merk.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor je tassen. Grote plastic zakken zijn tegenwoordig uit den boze. Papier wordt evidenter, maar probeer laminering te vermijden en je inkttype met zorg te kiezen. Misschien kan je ook wel gaan voor herbruikbare tassen?

Even het noorden kwijt? Werp een blik op de infographic ‘circulaire verpakking in de mode-industrie’ om je te oriënteren of gebruik deze template om je verpakkingen in kaart te brengen.

 

KLEDINGLABELS & WASVOORSCHRIFTEN

De labels in je kleding zelf zijn nog een zaak apart. Maar ook hier gelden logische regels.

De minst grote stap is werken met labels van biokatoen. Als je een kledingstuk maakt van monomateriaal, zorg er dan voor dat je label uit hetzelfde materiaal bestaat.

Hou je de recyclage-optie open? Zorg dan dat je etiket recycleerbaar is. Durf je verder te gaan? Zoek dan eens uit of je kan werken met geprinte labels met afwasbare inkt.

Maar denk ook na over welke extra informatie je op je label zet. Zo kan je de wasvoorschriften uitbreiden om klanten beter te informeren. Overweeg het clevercare.info-symbool op je label te plaatsen. Via die link vinden klanten meer wasvoorschriften.
Zoals gezegd: nadenken over je labels doe je in de design- en productiefase!

 

GEBRUIK JE COMMUNICATIEKANALEN

Je kan je eigen communicatiekanalen inzetten om met je klanten te communiceren over je inspanningen. Zowel je socialemediakanalen, direct mailings als website zijn ideale platformen om informatie te delen over je materialen, je bredere duurzaamheidsinspanningen en de resultaten die je boekt.

Let wel op dat je niet in de ‘greenwashing’-val trapt. Communicatie is cruciaal, maar stel de situatie niet rooskleuriger voor dan ze is. Durft te communiceren over wat er niet loopt zoals je wil. Nobody’s perfect! Laat je klanten zien welke doelen je stelt en welke acties je onderneemt in de komende jaren om het béter te doen.

tips&tricks

  • Duurzaam drukken en printen
    Er zijn een paar kleine dingen die meteen zorgen voor een positieve impact wat betreft print- en drukwerk. Denk dus zeker aan deze quick wins: …
    Lees meer

  • Duurzame marketing: van materiaal tot verhaal
    Bij duurzame marketing denk je wellicht meteen aan milieuvriendelijke labels en verpakkingsmaterialen, of aan folders van gerecycleerd papier. Die…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.