Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Verkoop

Verwerp het take-make-waste model

introductie

Wist je dat?

Met 30 tot 50 collecties per jaar is de levensduur van een kledingstuk in een fast fashion winkel beperkt tot slechts een paar weken.

Een traditioneel businessmodel ziet er zo uit: je neemt grondstoffen, je maakt er iets van en verkoopt dat en na gebruik (of soms zelfs ervoor) wordt het product weggegooid. Dit heet het TAKE-MAKE-WASTE model. Hier komt stilaan verandering in; circulaire businessmodellen geven een duurzame draai aan dit klassieke lineaire model.

 
DUS, WAT KAN IK DOEN?

Vele groten doen het al: een take-back model installeren. Steeds vaker kan je kleren terugbrengen naar de retailer, die ze een tweede leven geeft door ze te beschouwen als grondstoffen voor nieuwe items. Vaak zijn de retailer en de producent in dit verhaal één en dezelfde partij.

Een tweede grote beweging zien we binnen de gebruikerseconomie of de deeleconomie, waar consumenten vaker gaan betalen voor het gebruiken van kleding, in plaats van voor het bezitten ervan. De opkomst van kledingbibliotheken, waar je kledij kan huren, is daar één voorbeeld van. Ook initiatieven zoals swishing, waarbij je kledingstukken kan ruilen, zijn niet meer zo nieuw.

Verder wil de klant van vandaag meer betrokken worden bij het ontwerpproces en hecht hij meer belang aan de beleving. Door hier als retailer op in te zetten, kan je de band met je klant versterken en ervoor zorgen dat je echte ambassadeurs van je merk krijgt. Kleine services vallen hieronder, zoals herstel, stylingadvies, het aanbieden van kleding op maat, de keuze van tekening of patroon aan de klant overlaten, …

Ondertussen ontstaan er ook online veel mogelijkheden om kleding een tweede leven te geven. Er zijn ontzettend veel platformen waarbij je peer-to-peer (van consument tot consument) kan doorverkopen of ruilen.

Wat vaak vergeten wordt in de verkoopfase, is de impact van de marketing van je label. Denk bijvoorbeeld aan kapstokken, draagtassen, prijskaartjes, … Met kleine ingrepen scoor je soms op dit vlak ook al een stuk beter.

strategieën voor Verkoop

Hou je textiel in de keten

Waar de jonge garde durft in te zetten op totaal nieuwe businessmodellen, gaan de gevestigde waarden zich vaak meer en meer richten op het sluiten van kringlopen en het terugnemen van kleding.

TAKE-BACK IS THE NEW BLACK!

Verschillende producenten en ketens zijn al gestart met het inzamelen van kleding. Om de consument hierin te stimuleren, wordt vaak een korting voorzien op de volgende aankoop. Sommigen doen de inzameling in samenwerking met ngo’s (zoals bijvoorbeeld Marks & Spencer met Oxfam, waarbij de ingezamelde kledij aan Oxfam geschonken wordt en de klant een korting krijgt bij M&S), anderen zetten inzamelboxen in de eigen winkels.

Bij het Amerikaanse outdoormerk Patagonia reikt de ambitie nog een tikkeltje verder. Het label wil vooral eigen kleding terug inzamelen om te recycleren voor de eigen collecties. Zo wordt er gewerkt naar een volledig ‘closed loop’-systeem. 

Het meest bekende programma is waarschijnlijk dat van H&M, dat met het Garment Collecting Program haar pijlen richt op de recyclage van oude kleding. In 2014 bracht H&M de eerste capsulecollectie op de markt die voor 20% bestaat uit gerecycleerde vezels van ingezamelde kledij. Verder zet H&M in op het ontwikkelen van betere recyclagemethodes, onder andere door te investeren in een wedstrijd die innovatieve technologie stimuleert, en door samen te werken met onderzoekers die bezig zijn met recyclage en hergebruik.

Verder is er nog The North Face, die haar ingezamelde kledij doorgeeft aan partner I:CO(llect) voor verwerking. Dit laatste merk heeft al meer dan 13.000 kg kledij en schoenen ingezameld sinds de start van het programma. 

Als je als ontwerper zelf aan de slag wil met herwonnen textiel en take-back, vergeet dan zeker niet deze strategie te bekijken!

tips&tricks

  • Zorg dat je klanten hun afgedragen items kunnen inleveren
    Denk na hoe je kan vermijden dat je klanten hun kleding bij het huisvuil gooien wanneer ze er klaar mee zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: …
    Lees meer

  • Inleveren van kleding bij winkelketen
    In het onderdeel ‘Einde leven’ lees je alles over wat te doen met kleding die stuk of afgedragen is en waar je terecht kan met items die je gewoon…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Eigenaarschap anders bekeken

Het nieuwe delen en lenen wordt ook wel eens de deeleconomie of gebruikerseconomie genoemd. Het principe is gebaseerd op het idee dat je toegang hebt tot een product of dienst, en niet zozeer dat je het bezit. De auto is bijvoorbeeld lang een statussymbool geweest, maar is dat bij jongere generaties veel minder. Dit zorgt ervoor dat initiatieven zoals autodelen meer en meer ingeburgerd geraken. Kan dit principe overslaan naar de modesector? 

RUILEN: LET’S GO SWISHING

Swishing speelt als vzw in op het fenomeen van ruilen. Ze organiseren pop-up events, waarbij je zelf kleding kan aanbrengen in ruil voor bonnetjes. Deze bonnetjes kan je dan weer inzetten om kleren van een ander te kopen. Ook haar tweelingzusje Swapping, overgewaaid vanuit de States, organiseert events waar je kan gaan ruilen.

 
KLEDINGBIBLIOTHEKEN: UITLENEN OF HUREN MET EEN ABONNEMENT

‘Mooie kleding, maar niet ten koste van mens en milieu’, zo valt op de website van LENA te lezen. Deze Fashion Library opende eind 2014 haar deuren in Amsterdam om een alternatief te bieden voor uitpuilende kledingkasten en de fast fashion industrie. Want, zo luidt een modewijsheid, we dragen 80 procent van de tijd slechts 20 procent van onze kledingkast.  Via een abonnementsformule kan je kledingstukken uitlenen die je daarna weer inwisselt voor andere.

Dezelfde initiatieven zie je opduiken in Parijs, Malmö en Berlijn. In 2016 opende de eerste Belgische bibliotheek haar deuren met een tijdelijke pop-up store. Hou de website van Les ReBelles d'Anvers in de gaten voor eventuele toekomstplannen!

 
LEASEN VAN KLEDIJ?

Het modebedrijf MUD jeans werd in 2012 opgericht. In 2013 kwam het met de lease-optie, waarmee het veel internationale aandacht kreeg. Het idee was dat je een betaling deed van €20 en daarna €6 per maand betaalde voor een spijkerbroek. Wilde je de broek niet meer hebben, dan stuurde je hem terug en stopte je met betalen. Het idee was goed, maar de groei ging te hard en de formule was in de praktijk een enorme administratieve uitdaging. Alles gebeurde handmatig en dat bleek niet meer bij te houden met zo’n 3.000 leasers. Het lease-model heeft enkele maanden op pauze gestaan om de achterstand in te halen, maar is nu weer up and running. 

 
ONLINE SHARING – DOORGEVEN

Onder een tweede leven op de online marktplaats leer je meer over het online delen, doorgeven en samen gebruiken van kledij.

tips&tricks

  • Online huurplatformen en kledingbibliotheken
    Behalve goed na te denken voor je nieuwe kleding koopt of kleding te ruilen, kan je ook kleding huren: Kledingbibliotheken Kledingbi…
    Lees meer

  • Businessmodellen die het concept ‘bezit/eigendom’ herbekijken
    Dankzij het groeiend enthousiasme voor de deeleconomie, wordt er ook binnen de mode meer en meer nagedacht over alternatieve businessmodellen die …
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Ga voor een meer servicegericht businessmodel

Waar het vroeger van belang was om véél te kunnen kopen, zonder hier al te veel bij stil te staan, wordt het voor klanten steeds belangrijker om meer inspraak te krijgen in het product en er ook meer over na te denken. Hier wordt heel wat over gespeculeerd: zou consumentenbetrokkenheid een positief effect hebben op duurzaamheid? De theorie luidt: hoe meer betrokkenheid, hoe langer een consument een product (en haar maker) zal koesteren.

Het kan dus interessant zijn om hier in je verkoopproces rekening mee te houden en een beleving te koppelen aan het aankoopmoment. Door je klanten op een fijne manier een extra service aan te bieden, creëer je echte ambassadeurs voor je merk.

Martijn Van Strien heeft dit goed begrepen: hij maakt het mogelijk om een ontwerp online te kopen en dat samen met de stof te laten bezorgen. Zo kan je zélf je jurk in elkaar zetten. Wie dit proces heeft doorgemaakt, zal er toch sowieso over vertellen, nietwaar?

Ook Café Costume, dat inzet op maatwerk, zal haar klanten gedurende twee uur een beleving geven die nog lang daarna dienst zal doen als een leuk verhaal.

Denk zelf eens na over mogelijke diensten die je bij jouw onderneming kan aanbieden. Kan jij ook op maat werken; zou een styling event misschien geschikt zijn; of bied je liever een herstelservice aan, zoals Nudie Jeans?

tips&tricks

  • Hasmik Matevosyan - een shift naar een ‘contributing’ mode-industrie
    De Nederlandse Hasmik Matevoysan deed jarenlang onderzoek en ontwikkelde een nieuw businessmodel waarbinnen een dialoog wordt opgezet tussen modem…
    Lees meer

  • Versterk je verkoopmodel door een service toe te voegen
    Door je klanten te betrekken, kan je een band scheppen tussen hen en je merk/product. Betrokkenheid kan je realiseren op verschillende niveaus. De…
    Lees meer

  • Geef als ontwerper tips over het onderhoud van je product
    Zorg ervoor dat je klanten weten hoe ze jouw producten het best behandelen en verzorgen na de aankoop. Op deze manier zorg je er mee voor dat je i…
    Lees meer

  • Creëer een band met je klanten
    Het lijkt misschien vreemd om te spreken over klantenbinding in het hele duurzaamheidsverhaal, maar ook dit kan een strategie zijn om ervoor te zo…
    Lees meer

  • Werk met ‘made-to-measure’
    Zowel bij online als offline verkoop, kan je zo werken dat de klant zijn/haar exacte maten kan doorgeven. Op deze manier worden de juiste patronen…
    Lees meer

  • Geef als ontwerper tips over reparaties van de kleding die je verkoopt
    We kennen allemaal het fenomeen van de extra knoopjes die we in een plastieken zakje in de binnenkant van ons nieuwe jasje vinden. Waarom niet wat…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Een tweede leven op de online marktplaats

Lenen en delen is eigenlijk niet nieuw; vroeger deden mensen het ook. Wat wél nieuw is, is het delen en lenen met/van onbekenden. 

Stof tot nadenken:

Tot 30% van een garderobe wordt niet eens gedragen.

Het internet speelt hier een grote rol. Online zien we ongekende mogelijkheden opduiken om weg te geven, te ruilen en tweedehands (ver)kopen. Diverse sites en apps brengen vrager en aanbieder (al dan niet tegen betaling) bij elkaar.

Doordat zaken gedeeld of doorverkocht worden, hoeven er minder nieuwe spullen geproduceerd te worden. Dit zorgt ervoor dat er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn. Lenen en delen spaart verder ook geld uit. De lener of deler is immers minder geld kwijt dan wanneer hij iets nieuw zou kopen. En de uitlener, of degene die iets te delen heeft, kan er iets mee verdienen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om iets gratis uit te lenen of te delen.

tips&tricks

  • Denk als consument na over hoe je je kleding (en textiel) afdankt
    Maak een onderscheid tussen 2 soorten textiel/kleding die je kwijt wil en kies een afdankingkanaal in functie daarvan: Kleding die niet he…
    Lees meer

  • Online tweedehandsplatformen
    Er zijn een aantal platformen die focussen op het aanbieden van tweedehands (design) kleding, schoenen en accessoires. De ondernemers achter deze …
    Lees meer

  • (Ver)koop tweedehands
    Een greep uit het grote gamma aan kanalen om tweedehands te (ver)kopen: Online: LabelCrush - België - online platform - herverkoop des…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Denk na over de impact van je marketing

Als modeondernemer kan je je impact ook verkleinen door verstandig om te gaan met alle extraatjes. Deze mogelijkheid wordt massaal over het hoofd gezien, maar heeft wel degelijk een grote impact. Let wel: beslissingen over labels en etiketjes worden vaak al gemaakt in de productiefase.

Stof tot nadenken:

68% van de vrouwen wel duurzaam wil kopen, maar slechts 11% weet waar dit kàn.

KLEDINGHANGERS

Dit item wordt vaak vergeten, maar gaat wel massaal door de handen van elke klant: de kledinghanger. Wereldwijd zou het elk jaar gaan over zoveel hangers dat ze 4,6 keer het Empire State Building zouden kunnen vullen; zowat 8 miljard plastieken en metalen hangers maken jaarlijks deel uit van het gemeentelijk afval en zijn op zich een grote toevoeging aan de afvalberg.

Wat gebeurt er met al de hangers die in een doos onder de kassa gegooid worden? Van welk materiaal zijn ze gemaakt? Gaan ze lang mee? Ga je ze hergebruiken?

Doe zeker wat inspiratie op via deze link, en ga zelf ook eens op zoek: er is al heel wat informatie te vinden.

 
PRIJSKAARTJES EN TASSEN

Verder kan je kan nadenken over je prijskaartjes: het is het makkelijkst om te zoeken naar papier of karton dat je kan recycleren. Hou er dan ook rekening mee dat het koordje waarmee je het kaartje bevestigt aan het kledingstuk best niet van plastic is, zodat mensen niet geneigd zijn om het hele kaartje bij het restafval te gooien.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor je tassen. Grote plastiekzakken zijn tegenwoordig uit den boze. Papier wordt evidenter, maar misschien kan je ook wel gaan voor herbruikbare tassen?

 
KLEDINGLABELS & WASVOORSCHRIFTEN

De labels die in je kleding zelf worden genaaid, zijn nog een zaak apart. Maar ook hier gelden de meest logische regels.

De minst grote stap is werken met labels van bio-katoen. Als je een kledingstuk maakt van monomateriaal, zorg er dan voor dat je label uit hetzelfde materiaal bestaat.

Hou je de recyclage-optie open? Zorg dan dat je etiket ook recycleerbaar is. Durf je verder te gaan? Zoek dan eens uit of je met geprinte labels kan werken met afwasbare inkt.

Zoals gezegd: nadenken over je labels doe je in de design- en productiefase!

tips&tricks

  • Duurzaam drukken en printen
    Er zijn een paar kleine dingen die meteen zorgen voor een positieve impact wat betreft print- en drukwerk. Denk dus zeker aan deze quick wins: …
    Lees meer

  • Duurzame marketing: van materiaal tot verhaal
    Bij duurzame marketing denk je wellicht meteen aan milieuvriendelijke labels en verpakkingsmaterialen, of aan folders van gerecycleerd papier. Die…
    Lees meer

  • Eco-Age - Britse consulenten die bedrijven aanzetten om groener te werken
    Eco-Age is een adviesbureau dat organisaties en bedrijven aanzet om groener te gaan werken. Eco-Age creëert oplossingen of mogelijkheden om te ver…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

case selecteren

Laat je inspireren en neem een kijkje in onze case-databank! De databank wordt geregeld geüpdatet. Ken of ben je zelf een voorbeeld dat hier thuis hoort? Laat van je horen!