Ambassadeur

JBC

Wie is… JBC?

JBC werd opgericht in Limburg in 1975 door Jean-Baptiste Claes, die zijn geesteskind zijn initialen meegaf. Intussen is het Belgische familiebedrijf een gevestigde waarde, met een kwalitatief kledingaanbod voor dames, kinderen en heren aan een eerlijke prijs. JBC maakt kleding die blíjft, maar wil ook op andere vlakken duurzaamheidsinspanningen leveren. Zo heeft de organisatie haar waardeketen in kaart gebracht en de risico’s geïdentificeerd, en werkt het aan een stappenplan om die te elimineren. Het JBC-team geeft toe dat ze uiteraard niet perfect zijn, maar wél kritisch voor wat ze doen.

JBC was een van de eerste bedrijven om een CSR-manager aan te stellen om duurzaamheid over alle schakels in kaart te brengen en aan te sturen. Duurzaam ondernemen is voor het team een continu proces, waarin ze elk aspect willen meenemen, van toiletten doorspoelen met regenwater tot slimme winkelverlichting. Maar er is meer …

JBC

Grondstoffen

Grondstoffen

Van bamboe en biokatoen naar complete grondstoffentool

Eén van de pijlers waarop JBC volop inzet, is ‘transparante sourcing’ en ‘faire en gezonde materialen’. Voor de I AM-collectie gebruikt JBC al biokatoen, lyocell en bamboe, maar het wil verder gaan. Daarom zijn ze bezig met de ontwikkeling van een tool om al hun grondstoffen en leveranciers te categoriseren op het vlak van duurzaamheid. To be continued!

Ontwerp

Ontwerp

Duurzaam design uitbreiden naar alle collecties

JBC is erin geslaagd om met een mix van 20% vezels van oude, ingezamelde jeans en 80% nieuwe katoenen vezels een denimcollectie te maken die duurzaam én betaalbaar is. Het wil het percentage gerecycleerde vezels in de toekomst nog opkrikken, maar dit mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit van de kledingstukken. Deze en andere experimenten komen voort uit I AM, het Eco Lab van JBC, waar het team nieuwe materialen test en voortdurend op zoek gaat naar milieuvriendelijke alternatieven voor het huidige stoffenbestand.

Met het oog op 360° maatschappelijk verantwoord ondernemen wil JBC bovendien de principes van duurzaam design van de I AM-collectie uitbreiden naar alle lijnen. Daartoe ontwikkelt het een stappenplan voor duurzaam en circulair design, waarin opleidingen voor het volledige team van ontwerpers vervat zitten.

Productie

Productie

Partners die een oogje in het zeil houden, duurzaamheidsrapport en transparantie via tool

JBC heeft een eigen ‘Code of Conduct’ in het leven geroepen en brengt de fabrieken regelmatig een bezoek om ter plekke de werkpunten te identificeren, te bespreken en aan te pakken. Verder wil het bedrijf haar productiesites via de eerder vermelde tool categoriseren en ze allemaal oplijsten in haar nieuwe duurzaamheidsrapport.

JBC ondertekende het Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh, een juridisch bindende overeenkomst tussen vakbonden en merken wereldwijd om de veiligheid in Bengaalse kledingfabrieken te verbeteren. Daarnaast is JBC lid van de Fair Wear Foundation en het Duitse Partnership for Sustainable Textiles. Samen waken ze erover dat internationaal erkende arbeidsprincipes gerespecteerd worden, zoals enerzijds het verbod op dwangarbeid, discriminatie op de werkplek, kinderarbeid en buitensporig overwerk, en anderzijds het recht op verenigingsvrijheid, een fair loon, een veilige en gezonde arbeidsomgeving en een rechtsgeldig arbeidscontract.

Voor de I AM-collectie staat de Transparancy Tool alvast op punt. Sinds eind 2017 kunnen consumenten via die tool zien waar hun kledingstuk gemaakt werd. Natuurlijk weet JBC niet enkel voor I AM in welke fabriek de kleding wordt gemaakt; ze weten dat van heel de collectie. Elk order dat bij hen geplaatst wordt, wordt gelinkt aan de fabriek van productie. Deze transparantie eist JBC van haar leveranciers en het merk controleert hier tijdens fabrieksbezoeken ook streng op. De volgende stap is om deze informatie uit te rollen naar de Transparency Tool, zodat klanten er ook toegang toe krijgen.

Verkoop

Verkoop

Plasticvrije thuisleveringen en folders, en energiezuinige winkels

Om haar aandeel in de berg verpakkingsmateriaal te beperken, besloot JBC om alle thuisleveringen plasticvrij te maken. Deze levering komen in dozen van 70% gerecycleerd karton die zich prima laten hergebruiken als speelbox voor de kinderen. Wordt een bestelling in de winkel afgehaald, dan stelt het personeel voor om het pakje ter plekke uit te pakken en het plastic door JBC te laten recycleren.

In de winkels wordt er nauw omgesprongen met energie. JBC werkt samen met de 100% groene energieleverancier Eoly en grijpt elke verbouwing aan om ledverlichting, cradle-to-cradle plafonds en energiemonitoringsystemen te installeren. Daarnaast blijven de deuren van alle JBC-winkels in België, Luxemburg en Duitsland standaard toe. Zo wil de keten tot 40% warmte-energie besparen.

Het familiebedrijf probeert tot slot de impact van haar marketing- en retailmateriaal te beperken door inkt op waterbasis en papier uit duurzaam bosbeheer te gebruiken. Folders zitten niet meer in plastic folie verpakt, waardoor JBC meer dan 2.000.000 plastic verpakkingen uitspaart.

Gebruik

Gebruik

Stukken die lang meegaan en waar de eigenaars zich aan hechten

JBC gaat consequent voor een goede prijs-kwaliteitverhouding. Wegwerpkledij zal je er niet in de rekken aantreffen, maar wel stukken die lang meegaan en zich vlot laten doorgeven. JBC stimuleert hergebruik bovendien op een originele manier. In alle kledingstukken zijn namelijk stoffen labels genaaid om de naam van de eigenaar op te schrijven en zo verlies tegen te gaan. En nu zijn er niet één, maar twee namen per kledingstuk voorzien, zodat het meteen duidelijk is dat dit item een lang leven voor zich heeft! Op hun eigen blog geeft JBC bovendien tips om kledingstukken te personaliseren (waardoor de eigenaars eraan gehecht raken en ze de items minder snel zullen weggooien). In de toekomst wil het merk tot slot volop inzetten op ‘care’ en onderhoud.

Einde leven

Einde leven

Recyclage m.b.v. Wereld Missie Hulp en 37°

Momenteel moedigt het hergebruik en recyclage aan via inzamelpunten in de winkels, in samenwerking met Wereld Missie Hulp (dat instaat voor een circulaire behandeling van de ingezamelde kleding). En het aantal inzamelpunten wordt nog verder opgekrikt. De opbrengst gaat naar de scholen in Bangladesh en India die JBC sinds een aantal jaar steunt. Bovendien slaat JBC de handen in elkaar met 37°. Met deze partner wil het een project opzetten om via de sociale economie oude kleding zonder vervezeling tot een nieuw product om te vormen.

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Claes: “We zoeken constant naar een evenwicht tussen steeds duurzamer willen ondernemen en het businessmodel waaraan we gebonden zijn. Bepaalde verwachtingen qua snelheid en prijs bij ons vaste publiek krijg je niet op een jaar tijd helemaal bijgestuurd. In deze evenwichtsoefening staan we duidelijk niet alleen in de mode-industrie.”

Valerie Geluykens (CSR manager JBC)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Valerie Geluykens (CSR manager JBC): “Als familiebedrijf willen we op een ethische manier ondernemen. Je zou kunnen zeggen dat duurzaamheid in ons DNA zit. Is het tegenstrijdig om hier als kledingretailer voor te ijveren? Volgens ons niet. We proberen onze verantwoordelijkheid te nemen doorheen heel onze supply chain, want JBC houdt van onze planeet en van de mensen die erop wonen.”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Geluykens: “Commitment van de top is cruciaal, omdat de implementatie daardoor bijzonder snel kan gebeuren. Verder vormt een goede samenwerking tussen de fases in de keten de onmisbare basis. We haalden de verschillende departementen aan boord en stelden een verantwoordelijke aan die nauw betrokken is bij sourcing en productie, en bij de andere processen doorheen de value chain. Zo’n helikopterbeeld over alle fases is ook van onschatbare waarde.”

Deze informatie dateert van augustus 2019. Benieuwd waar JBC nu staat? Neem gerust contact op met csr@jbc.be!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.