Ambassadeur

Bel&Bo

Wie is… Bel&Bo?

Het Belgische familiebedrijf Bel&Bo staat al dertig jaar garant voor een aangename winkelervaring voor het hele gezin.

De kleurrijke collecties voor dames, heren, jongens en meisjes zijn te koop in bijna honderd filialen, waar een speciaal opgeleid team klanten helpt kiezen en combineren.

Bel&Bo zet ook in op grote maten, en houdt al haar kleding en accessoires betaalbaar.

Bel&Bo

Grondstoffen

Grondstoffen

Aandeel duurzame grondstoffen opschalen

Bel&Bo wil het aandeel duurzame grondstoffen in de collecties opschalen en automatisch opnemen in het aankoopproces. Het aankoopteam vraagt altijd een duurzaam alternatief op voor conventionele grondstoffen. Wanneer het voldoet aan de nodige voorwaarden (van budget tot kwaliteitscontrole en certificering), dan kiest het team ook effectief voor die duurzame versie. Bel&Bo catalogeert haar materialen zorgvuldig in een materialenbibliotheek, en onderwerpt alle stalen aan een grondige kwaliteitscontrole. So Good So You! is een paradepaardje op dit vlak. Alle kleding uit deze collectie is gemaakt van biokatoen, lyocell, gerecycleerd polyester en andere duurzame materialen.

Ontwerp

Ontwerp

Overstap maken naar circulaire mode

Bel&Bo wil de switch maken naar circulaire mode, en legt daarvoor de basis met de So Good So You!-collectie. Bovendien is het merk op zoek naar partners die hun kennis over de circulaire mode-industrie willen delen, zodat Bel&Bo de juiste stappen kan zetten.

Productie

Productie

Handen in elkaar met FWF, Amfori en Multimodaal Vlaanderen

Bel&Bo is sinds 2014 lid van de Fair Wear Foundation (FWF). Hieruit spreekt een engagement om de mode-industrie te veranderen en de arbeidsomstandigheden op de productielocaties te verbeteren. Verder wil Bel&Bo haar ketenverantwoordelijkheid nemen, door niet alleen de productiesites, maar ook de rest van de keten in kaart te brengen, de risico’s te detecteren en te remediëren – op sociaal vlak, maar evengoed op het vlak van milieu. Het doel is om te evolueren naar een volwaardig ‘high-risk due diligence’-traject, waarbij het merk beschikt over een overzicht van de risico’s van al haar bedrijfsactiviteiten, en weet hoe het ermee moet omgaan om ze tot een minimum te beperken.

Sinds oktober 2021 is Bel&Bo bovendien lid van Amfori. Onder die koepel ijveren tal van detailhandelaren, leveranciers, merken en andere organisaties voor een duurzamere en eerlijkere handel. Het lidmaatschap helpt Bel&Bo om de productielocaties te evalueren voor belangrijke milieu-indicatoren, en om waar nodig verbeteringen door te voeren. Tegelijk is Bel&Bo haar ‘Code of Labour Practice’ aan het uitbreiden en een ‘Responsible Business Conduct’- of RBC-policy aan het opstellen.

Samen met Multimodaal Vlaanderen, dat bedrijven begeleidt richting slim en duurzaam transport, herbekijkt Bel&Bo tot slot haar inkomende goederenstroom, om zoveel mogelijk via duurzame vervoermiddelen te laten aanleveren. Zo onderzoekt het team onder meer de mogelijkheden om niet-tijdsgebonden leveringen te laten lossen dichter bij het hoofdkwartier in Deerlijk in de plaats van de containers via Antwerpen of Rotterdam te laten gaan.

Verkoop

Verkoop

Werkgroepen rond transport en verpakking

Bel&Bo mikt op een optimale energie-efficiëntie, zowel in de verkooppunten als in de kantoren en het magazijn. Onder het motto ‘meten is weten’ onderwerpt de werkgroep Carbon Footprinting het transport aan een grondige analyse, om vervolgens te kijken waar er ruimte is voor verbetering. Bel&Bo zet regelmatig de spotlights op de duurzame So Good So You!-collectie om bij klanten meer bewustzijn rond duurzaamheid te creëren.

Ten slotte is de interne werkgroep Sustainable Packaging and Delivery het vermelden waard. De leden van die groep zoeken naar milieuvriendelijke manieren om Bel&Bo-artikelen tot bij de klant te krijgen. Gerecycleerd plastic vervangt gewoon plastic, en het merk stimuleert klanten om te recycleren. Ze mogen binnenkort bijvoorbeeld al hun verpakking achterlaten aan de kassa, waarna Bel&Bo er in een gesloten kringloop nieuwe zakken van zal maken.

Gebruik

Gebruik

Onderhoudstips, hersteldienst en -tools

Bel&Bo-klanten krijgen informatie over het onderhoud van hun kleding, in de hoop dat ze zo bewuster zorg dragen voor hun items, die vervolgens langer meegaan. Het merk biedt bovendien een repair service aan, of bezorgt klanten de nodige informatie en tools om zelf items te herstellen. Opnieuw motiveert Bel&Bo hen zo om kledij langer te dragen.

Einde leven

Einde leven

Partners voor een circulaire werkwijze

Het Belgische merk wil haar kledij terugnemen en kijken hoe ze die het efficiëntst kan inzetten in een circulair proces. Dat doel valt uiteen in het kortetermijnplan om samen met een strategische partner een take-backsysteem op te zetten en om samen met Wereldmissiehulp kledijreststromen in te zamelen. Op de langere termijn wil het merk die kledij dan gaan vervezelen, herspinnen en verwerken in nieuwe accessoires en/of kledingstukken. Om hier vaart achter te zetten, steekt Bel&Bo momenteel de koppen bij elkaar met Wolkat (een internationale groep van innovatieve textielrecyclingbedrijven) en Be the fibre (een Belgisch merk dat alleen circulaire producten en accessoires ontwerpt).

Nog een interessant langetermijnplan? Via R&D, en met de juiste technische partners, wil Bel&Bo haar absolute bestseller – een jurk uit viscose – circulair gaan herontwerpen. Binnen het SCIRT-project stelt Bel&Bo samen met HNST, Decathlon, Xandres, Petit Bateau, VITO, Flanders DC en andere merken en organisaties een plan van aanpak op voor het probleem van kledingafval en hoogwaardig hergebruik. Daarbij staat SCIRT voor ‘System Circularity and Innovative Recycling of Textiles’.

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Buysens: “De aankoop van duurzame grondstoffen vormt een behoorlijke drempel, omdat in de huidige markt de vraag het aanbod overstijgt. Bovendien zijn circulaire producten innovatief, en ontbreekt soms de connectie met de dagelijkse realiteit van een bedrijf runnen. Het is bovendien niet altijd vanzelfsprekend om inspanningen op het niveau van onze organisatie te vertalen naar merkniveau en naar concrete producten. Verder stelt het vermarkten van onze collecties ons soms voor uitdagingen, net als het feit dat we ervaring missen met R&D. Daarom gaan we op zoek naar strategische partners. Bij het uitbreiden van onze ketenverantwoordelijkheid lopen we tot slot tegen de grenzen van ons datamanagement aan. Het is ook niet makkelijk om de nodige informatie los te krijgen. Bij leveranciers moet het besef nog groeien dat awareness en transparantie een gigantisch nut hebben.”

Tine Buysens (CSR-manager Bel&Bo)

 

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Tine Buysens: “Als 100% Belgische, familiale onderneming ligt onze inherente focus op langetermijnsucces en verantwoord eigenaarschap. We engageren ons voor een duurzame toekomst over de generaties heen, door onze bedrijfsvoering niet alleen te baseren op winst, maar ook op aandacht voor mens en planeet. We moeten ons bedrijfsmodel aanpassen om de grenzen van de planeet beter te respecteren en ongelijkheid te verminderen. Alleen zo kunnen we duurzaam blijven bestaan. We willen mode maken op een mooie manier. Als lid van de Fair Wear Foundation zetten we ons in voor een eerlijkere mode-industrie, en met onze vele milieu- en mensvriendelijke initiatieven bouwen we aan een kleurrijke toekomst voor iedereen.”

 

Welke les(sen) willen jullie delen?

Buysens: “Ik zou iedereen aanraden om gewoon te beginnen en je eigen weg te vinden. De weg verrijkt ons terwijl we hem bewandelen! Stel een CSR-projectmanager aan die waakt over de doelstellingen en ze helpt uitrollen over de verschillende afdelingen heen. Leiderschap en leverage vanuit de top van een bedrijf zijn ook cruciaal, net als slimme partnerschappen en extern overleg. Ons lidmaatschap van de Fair Wear Foundation heeft ons al heel ver gebracht, net als onze focus op due diligence, dus die stappen kan ik ook alleen maar aanbevelen.”

 

Deze informatie dateert van oktober 2021. Benieuwd waar Bel&Bo nu staat? Neem gerust contact op via het formulier op hun website!

 

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.