Ambassadeur

Bellerose

Wie is… Bellerose?
Bellerose is vernoemd naar een Amerikaans stadje, maar het label is wel op en top Belgisch. Het modemerk kan terugvallen op een rijke geschiedenis: het werd in 1989 opgericht, met een focus op vakmanschap én klassieke mannenhemden. Een tijd later kreeg Bellerose er een vrouwen- en vervolgens een kindercollectie bij, en werd het aanbod uitgebreid met accessoires. Het belang van vakmanschap is doorheen de jaren alleen maar toegenomen, net als de aandacht voor kwaliteit, draagbaarheid en details op het vlak van ontwerp en afwerking. Bellerose is synoniem met casual kleding vol interessante contrasten – tussen verschillende stoffen, mannelijke en vrouwelijke stijlen, oversized en slim, … “Opposites attract”, vinden ze.

Grondstoffen

Grondstoffen

Gerecycleerd en natuurlijk materiaal, hergebruik van deadstock

Bellerose wil het gebruik van gerecycleerde materialen en biokatoen opschroeven, deadstock maximaal inzetten als grondstof, en restmaterialen upcyclen. Voor haar accessoires kiest Bellerose waar mogelijk voor Europees leder van de sterkste soort (het zogenaamde ‘full grain leather’). De recente capsulecollectie BRUT Organic Denim is dan weer volledig gemaakt van biologische materialen en duurzaam ontgonnen grondstoffen. Voor het gebruikte denim betekent dat: 56% gerecycleerde jeansvezels, 23% Grieks katoen en 21% Tencel, maar ook biokatoen en hennep spelen een hoofdrol. De gespen en klinknagels zijn al even ecologisch verantwoord, net als de knopen van het natuurlijke en biologisch afbreekbare materiaal corozo (weleens ‘plantaardig ivoor’ genoemd).

Ontwerp

Ontwerp

Focus op kwaliteit en levensduur

Bellerose zet voor elk item in op kwaliteit en levensduur, maar wil naar de toekomst  helemaal geen compromissen sluiten wanneer het om never-out-of-stockproducten gaat. Die moeten door hun ontwerp mode-overstijgend zijn, jarenlang meegaan en zo veel mogelijk gemaakt zijn van duurzame materialen. De stukken uit de BRUT-collectie zijn bovendien zo ontworpen dat ze gemakkelijker gerecycleerd kunnen worden.

Productie

Productie

Focus op kwaliteit en levensduur

Bellerose wil het gebruik van gerecycleerde materialen en biokatoen opschroeven, deadstock maximaal inzetten als grondstof, en restmaterialen upcyclen. Voor haar accessoires kiest Bellerose waar mogelijk voor Europees leder van de sterkste soort (het zogenaamde ‘full grain leather’). De recente capsulecollectie BRUT Organic Denim is dan weer volledig gemaakt van biologische materialen en duurzaam ontgonnen grondstoffen. Voor het gebruikte denim betekent dat: 56% gerecycleerde jeansvezels, 23% Grieks katoen en 21% Tencel, maar ook biokatoen en hennep spelen een hoofdrol. De gespen en klinknagels zijn al even ecologisch verantwoord, net als de knopen van het natuurlijke en biologisch afbreekbare materiaal corozo (weleens ‘plantaardig ivoor’ genoemd).

Verkoop

Verkoop

Klanten gericht informeren

Klanten informeren is voor Bellerose een belangrijke missie. Dit gaat van info verstrekken over de gebruikte materialen tot advies over duurzaam kopen en onderhouden – lees: de juiste keuzes maken door zorgvuldig labels te lezen en door alleen te gaan voor die stukken die je écht lang zal dragen.

Gebruik

Gebruik

Hersteldienst en onderhoudstips

Bellerose trakteert haar klanten op levenslange herstellingen in reparatie-ateliers in de Gentse en Antwerpse Bellerose-winkels. Daarnaast serveert het merk onderhoudstips bij de vleet. Het online Bellerose-magazine vertelt je bijvoorbeeld hoe je zorg moet dragen voor je knits (handwas, please!), je jeans (pas wassen na minstens tien keer dragen) en je leren accessoires (af en toe met een vochtige doek poetsen is meer dan voldoende).

Einde leven

Einde leven

Prima geschikt voor een tweede leven

Bellerose wil kleding aanbieden met een lange levensduur – zowel vanuit stijl- en design-standpunt als qua gebruikte materialen. Deze focus loont, want de meeste Bellerose-items vinden moeiteloos hun weg naar de tweedehandsmarkt en een tweede leven. Het merk wil bovendien stappen zetten om dit aspect nog te verbeteren.

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Claude Ampe: “We hebben nog werk voor de boeg op het vlak van externe communicatie, maar ook onze interne communicatie is nog voor verbetering vatbaar. We willen het denkproces en de werkwijze in onze organisatie stroomlijnen. Daarnaast stelt de research naar innovatieve oplossingen ons vaak voor uitdagingen, net als het effectief operationeel krijgen of realiseren van de ideeën die we hebben.”

Claude Ampe (Operations & wholesales director bij Bellerose)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Claude Ampe: “Bellerose probeert correcte producten te maken. Met ‘correct’ bedoel ik dat we aandacht besteden aan de arbeidsomstandigheden, werken met materialen die niet schadelijk zijn voor mens en milieu, en zo weinig mogelijk verspillen. We zetten in op producten van een hoog niveau, zodat ze een lange levensduur krijgen.”

 

Welke les(sen) willen jullie delen?

Claude Ampe: “Het is belangrijk om gewoon te starten – vanuit het volle besef dat je niet alles ineens kunt veranderen. Durf bovendien open te communiceren over de stand van zaken, zonder natuurlijk in de val van greenwashing te trappen.”

 

Deze informatie dateert van oktober 2021. Benieuwd waar Bellerose nu staat? Neem gerust contact op via shop@bellerose.be!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.