Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Case

Jan 'n June

Jan ’n June is een Duits kledingmerk dat open kaart wil spelen en expliciet over zijn productieproces communiceert. Hiervoor bedachten bezielers Anna Bronowski en Jula Holtzheimer een speciale eco-id. Elk kledingstuk krijgt een eigen identiteitskaart, met daarop alle fases die het doorliep voordat het bij de consument belandde. Je leest bijvoorbeeld wie verantwoordelijk was voor het design, waar het materiaal werd gehaald, en wie de productie voor zijn rekening nam.

Jan ’n June mag gerust trots zijn op de weg die de kledingstukken afleggen. Het merk werkt bijvoorbeeld alleen met duurzame materialen. Ten eerste: organisch katoen, dat bij het telen zo’n 93% minder pesticiden nodig heeft dan gewoon katoen. Het katoen dat Jan ’n June gebruikt, heeft ofwel het GOTS, ofwel het ‘IVN best’-label. Het tweede materiaal dat populair blijkt bij Jan ’n June, is gerecycleerd polyester uit petflessen. Ook op dit vlak kan het merk de nodige certificaten voorleggen (GRS, om precies te zijn). Tot slot werken Bronowski en Holtzheimer graag met een nobele onbekende stof die Micro Modal® heet en die gemaakt wordt van beukenhout – je leest het goed. Voor dit CO2-neutrale materiaal moeten geen extra bomen geplant worden en is er geen extra irrigatie nodig.

Ook voor het productieproces verdient Jan ‘n June een pluim: alle stukken worden namelijk gemaakt door een Pools familiebedrijf vlakbij het hoofdkwartier van Bronowski en Holtzheimer, zodat de eigenaressen hoogstpersoonlijk een oogje in het zeil kunnen houden. Door het aantal leveranciers tot slechts eentje te beperken, kan het label volledig transparant werken.