Case

PUMA

De sportgigant PUMA werkt al een aantal jaren aan duurzaamheidsinitiatieven. In 2002 publiceerde PUMA hun eerste Sustainability Report. Daarnaast werden er een aantal projecten gelanceerd om hun producten duurzamer te maken.

Packaging
Voor hun verpakkingsmateriaal zocht PUMA bijvoorbeeld een tijdje geleden een duurzame oplossing. Puma benaderde Fuseproject om te zien welke verbeteringen ze kon aanbrengen in de manier waarop ze schoenen en kleding verpakt en verzendt. Het doel was om PUMA’s milieu-impact te verminderen en, waar mogelijk, kosten te verlagen. Samen creëerden ze de Clever Little Bag. Het resultaat: een besparing van 20 miljoen megajoule elektriciteit, 1 miljoen liter water, 500.000 liter diesel (door het lichter gewicht) en 8500 ton papier per jaar. Tegelijkertijd kan de zak hergebruikt worden door de consument en is deze volledig recycleerbaar.

Bring Me Back Program
Puma voert haar "Bring Me Back"-project uit in samenwerking met het recyclagebedrijf I:CO. Met behulp van een eenvoudig proces willen beide bedrijven consumenten stimuleren om sportproducten te recycleren en te hergebruiken:
Schoenen, kleding en accessoires die de consumenten niet meer gebruiken, kunnen ze  naar de “Bring Me Back”-bakken in PUMA-winkels brengen. Deze producten worden vervolgens hergebruikt of gerecycleerd. Bij het recycleren wordt het product afgebroken tot vezels waarvan nieuwe stoffen worden gemaakt. Hieruit ontstaan op hun beurt nieuwe producten.

PUMA S-Index
PUMA hanteert de PUMA S-Index als interne benchmark voor de ontwikkeling en productie van duurzamere producten. De index bepaalt hoeveel duurzaam materiaal een product moet bevatten om effectief geclassificeerd te worden als ‘duurzaam’. Hij kijkt ook naar de sociale normen en arbeidsomstandigheden in de fabrieken.

Producten

  • Biologisch katoen
    PUMA werkt nauw samen met biologisch katoen-organisaties en met de belangrijkste leveranciers om het gebruik van duurzaam geteelde katoen te verhogen. Textile Exchange, een organisatie gespecialiseerd in biologisch katoen, noemde PUMA in 2013 de derde grootste gebruiker van biologisch katoen ter wereld.
  • Recycled Cotton
    In 2013 creëerde PUMA in samenwerking met hun leveranciers Shenzhou / Yagi gerecycleerde katoenvezels uit 30% postindustrieel katoen. Het katoen dat wordt gerecycleerd, is afkomstig van snijresten die anders genadeloos op de afvalberg zouden belanden. PUMA maakt dus zelf gebruik van eigen katoenresten. Dit vermindert het gebruik van nieuw katoen en de negatieve impact van katoenteelt op vlak van water en CO2.
  • Gerecycled Polyester
    PUMA maakt gebruik van gerecycled polyester. Dit is polyester gemaakt uit eerder gebruikt polyester. Hiervoor worden vaak plastic flessen ingezet. PUMA is altijd op zoek naar betere en commerciëlere oplossingen om het gebruik van dit oneindig recycleerbaar materiaal uit te breiden.
  • bluesign® Approved Materials
    PUMA maakt sinds een aantal jaren zo veel mogelijk gebruik van bluesign®  goedgekeurde materialen. bluesign® is een Zwitsers bedrijf dat een techniek ontwierp om materialen te classificeren op basis van de hoeveelheid chemische stoffen die ze bevatten. bluesign® controleert fabrieken waar stoffen worden gemaakt, en zodra de fabriek en haar stoffen voldoen aan de normen, krijgen de stoffen de bluesign® certificering. Sinds 2014 zijn PUMA en bluesign® officiële partners.

De duurzaamheidsinitiatieven van PUMA kaderen in de bredere strategie die moederorganisatie Kering uitrolt. Kering moedigt merken binnen de groep aan om duurzamere oplossingen doorheen de hele keten na te streven.

gerelateerde cases

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.