Ontwerp

Ontwerp voor de eeuwigheid

introductie

Wist je dat?

Beslissingen in de designfase zijn verantwoordelijk voor 80 tot 90% van de omgevings- en economische kosten.

In de huidige (naoorlogse) samenleving is ‘geplande veroudering’ (‘planned obsolescence’) een belangrijke strategie geworden om ervoor te zorgen dat er genoeg geconsumeerd wordt. De consument wordt gestimuleerd om te denken dat hij/zij altijd iets nodig heeft dat een beetje nieuwer en een beetje beter is, en steeds een beetje eerder dan echt noodzakelijk.

In dit onderdeel bekijken we verschillende manieren om deze 'geplande veroudering' te overstijgen. 

 
DUS, WAT KAN IK DOEN?

Als ontwerper ben je verantwoordelijk voor wat je maakt. En dan gaat het niet enkel over materiaal, stijl, kleur en vorm. De ontwerpaanpak die best wordt gehanteerd, kijkt naar de volledige levensloop van een product, ‘every step of the way’: van grondstoffen naar ontwerp, over productie en verkoop, tot gebruik en het einde van het leven.

Laat ons beginnen met het tegenovergestelde van ‘geplande veroudering’: zorg dat je ontwerpt voor een lange levensduur. Kwaliteit is hier een kernwoord, maar probeer ook te werken met designs die hypes en trends overstijgen.

Als het kledingstuk niet lang meegaat, zorg er dan voor dat het een tweede leven kan krijgen op een of andere manier. Ontwerp voor hergeboorte door alle mogelijkheden op gebied van hergebruik, herstelling, herontwerp en recyclage af te wegen. Denk ook aan de natuur: misschien kan je een organisch materiaal gebruiken dat biodegradeerbaar is en terug in de natuur terecht komt?

In elk geval en bij elk design moet je proberen zo veel mogelijk afval of resten te vermijden. Ga voor een ontwerp dat afval minimaliseert door slim te produceren, het afval van iemand anders te gebruiken of multifunctioneel te ontwerpen.

Als we het ietwat abstracter bekijken, is er uiteindelijk 1 doel: het tegengaan van snelle consumptie/overconsumptie. Dit kan je ook bereiken door te focussen op de service die je biedt rond je product. Door aandacht te schenken aan de beleving en de betrokkenheid van de consument, kan je de relatie tussen de gebruiker en het kledingstuk verhogen. We denken hier aan bepaalde servicemodellen, interactief/coöperatief design, customization, timeless aesthectics, emotional design, …

Tot slot is het niet onbelangrijk om te ontwerpen met de juiste technieken in het achterhoofd. Zo zijn er verschillende technieken die een pak minder afval veroorzaken dan de meest courante. Heb je al eens gedacht aan (fly) knitting, 3D printing, 3D weaving, …?

strategieën voor Ontwerp

Ontwerp voor een lange levensduur

De eerste en meest logische stap naar duurzame of circulaire mode begint bij het ontwerp. Waar ‘fast fashion’ geen probleem maakt van het feit dat iets uit elkaar valt na enkele wasbeurten, kiest de circulaire mode specifiek voor het weg-ontwerpen of vermijden van afval. In eerste instantie wordt gekeken naar het creëren van producten met een lange levensduur; dingen die we écht graag willen hebben, maar ook houden. Een tijdloos ontwerp en een bovengemiddelde kwaliteit zijn hierbij belangrijke voorwaarden.

De meesten zullen het herkennen: die enkele items in onze kast die we jarenlang hebben gedragen. Stuks die nog van grootmoeder tot bij kleindochter zijn beland, het eerste paar leren handschoenen dat je van je vader kreeg of die unieke designerschoenen waarvan je geen afscheid kan nemen. Dit zijn natuurlijk uitzonderlijke voorbeelden waarvan we misschien geen 20 items bezitten, maar ze zijn daarom niet onbelangrijk om in acht te nemen binnen een duurzame mode-industrie. Er bestaat vandaag de dag een niet te onderschatten beweging die focust op duurzaamheid in de zin van ‘een lang leven’ en daarom veel aandacht schenkt aan kwaliteit, en niet enkel bij de premium merken. Deze beweging, waarvan we ook voorbeelden in het middensegment terugvinden, wordt slow fashion genoemd en ze is niet meer uit het modelandschap weg te denken.

 
LANGE LEVENSDUUR

Als ontwerper heb je de keuze om voor duurzaamheid te gaan en te kiezen voor producten die lang meegaan, om de tijd te nemen voor kwaliteit en het belang van klantentevredenheid daarbij voorop te stellen. Het draait allemaal om het maken van kleding die lang meegaat en waar mensen graag zorg voor willen dragen. Lees hier meer over de waarden van slow fashion.

 
TIJDLOOS DESIGN

Aanhangers van slow fashion klagen de excessen aan waar de fast fashion-industrie voor heeft gezorgd. Waar vroeger uitgegaan werd van twee tot vier nieuwe collecties per jaar, gaat het nu zo ver dat trends vanop de catwalk binnen de zes weken in de winkels liggen. In de grote ketens spreekt men over 30 tot 50 collecties per jaar.

De slow fashion-beweging gelooft dat dit niet kan zonder kwaliteitsverlies, soms in combinatie met niet al te fraaie arbeidsomstandigheden. Daarnaast werkt deze snelheid het wegwerpgedrag in de hand.

Tot slot moet er ook gekeken worden naar hypes en trends. Wat er vandaag prima uitziet, kan in de toekomst immers totaal not done zijn. Om dit tegen te gaan, kan je werken met meer tijdloos/klassiek design, een ontwerpstrategie die bijvoorbeeld gehanteerd wordt door Flippa K.

tips&tricks

  • TED’s TEN - 10 designprincipes visueel uitgelegd
    TED, of ook wel Textiles Environment Design, werkt al enkele jaren aan een aantal duurzame ontwerpstrategieën. In The TEN worden tien designpr…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Ontwerp voor hergeboorte

Wat zijn de mogelijkheden voor het herstellen of recycleren van textielproducten? Is het mogelijk om telkens opnieuw te ontwerpen met het oog op regeneratie?

Een goed design houdt rekening met een lange levensduur en zet kwaliteit voorop. Helaas garandeert dat niet dat een item nooit stuk zal gaan. Door dat te erkennen, kan je bij het ontwerpen van je kledingstuk al rekening houden met bijvoorbeeld de herstelmogelijkheden. Daarnaast kan je van bij het begin van je ontwerpproces denken aan de mogelijkheden voor recyclage.

 

HERSTEL

Van herstellen en repareren kijkt vandaag de dag niemand nog vreemd op. Waar het vroeger normaal was om spaarzaam om te gaan met spullen, is dat in de tweede helft van de twintigste eeuw helemaal omgedraaid. Alles was te verkrijgen en masse en aan onklopbare prijzen – een hele generatie leerde het af om zaken te herstellen. Er staat nu echter opnieuw een generatie klaar die haar weg vindt naar naaimachines en herstelcafé’s. Als mode-ondernemer kan het interessant zijn om een hersteldienst aan te bieden; dit zal eveneens zorgen voor een sterke klantenbinding.

 
RECYCLEREN & ONTWERPEN VOOR DEMONTAGE

Voor de ontwerper begint een creatie meestal met een silhouet of de keuze van een stof. Het is belangrijk om in deze fase al rekening te houden met het einde van de productlevenscyclus. Bekijk eens welke stoffen makkelijk recycleerbaar zijn. Daarnaast is niet enkel de stof belangrijk; ook de manier waarop een kledingstuk in elkaar gezet wordt, moet in acht genomen worden. Hier kan je er rekening mee houden dat je iets makkelijk terug uit elkaar kan halen en goed kan sorteren. Als een ontwerp hierop afgestemd is, noemt men dat designed for disassembly: ontworpen om makkelijk weer uit elkaar te halen.
Enkele richtlijnen:

  • Een mix van meerdere vezelsoorten gebruiken, vertraagt het sorteerproces en verandert recycling in downcycling (een recyclageproces waarbij veel kwaliteit verloren gaat). Opteer voor maar één materiaal (gebruik dus bijvoorbeeld 100% biokatoen in plaats van 50% polyester en 50% katoen). Dit vergemakkelijkt het sorteerproces.
  • Ga na welke materialen makkelijker gerecycleerd kunnen worden dan anderen. Lees hier meer over het recycleren van stoffen.
  • Let op verbindingen en naden. Vermijd permanente verbindingen en ga voor naden die je snel kan losmaken wanneer nodig.
  • Wit textiel maakt het mogelijk om te herkleuren na recyclage.
  • Denk na over een modulair ontwerp zodat je onderdelen die snel slijten makkelijk kan vervangen zonder het volledige item te moeten afdanken. (Denk bijvoorbeeld aan de losse witte boorden bij hemden.)

Voor meer info, zie Einde leven - Recycleer textiel.

tips&tricks

  • TED’s TEN - 10 designprincipes visueel uitgelegd
    TED, of ook wel Textiles Environment Design, werkt al enkele jaren aan een aantal duurzame ontwerpstrategieën. In The TEN worden tien designpr…
    Lees meer

  • Denk na over je garens en naden en hou innovaties in de gaten.
    Wear2™ is een technologie die ervoor zorgt dat kledingstukken gemakkelijk terug uit elkaar gehaald kunnen worden. Door te werken met speciale gare…
    Lees meer

  • Cradle to Cradle Product Design - gratis online cursus
    Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute biedt een online cursus aan die je uitlegt hoe je kan ontwerpen voor een circulaire economie. …
    Lees meer

  • Wear2™ - eco-stitch - makkelijke demontage
    Wear2™ is een nieuwe eco-stitch-technologie (naadtechnolgie) ontwikkeld door een groep Britse retailers, producenten en textielrecyclagebedrijven.…
    Lees meer

  • Geef als ontwerper tips over reparaties van de kleding die je verkoopt
    We kennen allemaal het fenomeen van de extra knoopjes die we in een plastieken zakje in de binnenkant van ons nieuwe jasje vinden. Waarom niet wat…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Ontwerp om afval te minimaliseren

In de circulaire economie wordt afval gezien als een ontwerpfout. Afval werd vroeger vaak gedefinieerd als een noodzakelijk kwaad bij de productie. De laatste jaren zien we echter een verschuiving van dit standpunt naar bijvoorbeeld cradle to cradle-denken.

In dit onderdeel gaan we dieper in op deze breed gedragen no waste-filosofie die onder andere hernieuwbare bronnen en kleine designingrepen zoals zero waste patroontekenen, virtual prototyping en design on demand behelst.

Het idee van zero waste mode is niet nieuw. Kleding werd vroeger vaak gemaakt uit een volledig stuk stof, omdat er een economische realiteit aan vasthing; een stuk stof kostte veel. Vandaag suggereert de naam ‘zero waste’ een focus op het vermijden van afval, terwijl vroeger de focus eerder lag op het zo goed mogelijk benutten van dure stof. In de hedendaagse context, en in het licht van de toegenomen productie, consumptie en grondstofgebruik, zijn beide zaken relevant.

 
DE GROTE FILOSOFIE: AFVAL BESTAAT NIET (CRADLE-TO-CRADLE)

In een lineaire aanpak wordt het afdanken gezien als de laatste fase van een kledingstuk. Binnen de cradle to cradle-filosofie bestaat afval echter niet. Alle dingen die ooit gemaakt zijn, moeten terug in de natuur of industrie kunnen verdwijnen zonder daarbij schade te berokkenen aan de omgeving. Dit gebeurt naar het voorbeeld van natuurlijke producten die bij het afsterven ook opnieuw opgenomen worden door de bodem of dienst doen als voeding voor andere organismen.

Ook in de mode-industrie wordt deze filosofie opgepikt. We zien meer en meer experimenten en innovaties rond het composteerbaar maken van textiel. Het proces van composteren of biodegraderen houdt in dat stoffen afgebroken worden door middel van micro-organismen, licht, water of lucht. In tegenstelling tot synthetische stoffen kunnen plantaardige en dierlijke vezels vrij gemakkelijk afgebroken worden. Helaas kunnen bewerkingen zoals kleuringen en bepaalde coatings hier wel een stokje voor steken. Er is dus duidelijk nood aan innovatie wat betreft kleuringen en bewerkingen. Daarnaast zou onderzoek naar bijvoorbeeld het toevoegen van nutriënten in textiel ervoor kunnen zorgen dat kleding voedzaam is voor de bodem bij compostering. Nog mooie opportuniteiten voor de toekomst dus?

Neem zeker een kijkje op de website van Fashion Positive voor meer informatie over cradle to cradle (certified) materialen. 


NUTTIGE ONTWERPINGREPEN
ZERO WASTE PATROONSNIJDEN

Afval ontstaat niet alleen wanneer een kledingstuk kapot is of wanneer iemand het beu is, veel energie en materiaal gaat ook verloren tijdens het productieproces. Zo ook op het moment dat de patronen gesneden worden; het patroon wordt uit een stuk stof gesneden en al wat overblijft aan extra materiaal wordt weggegooid. Gemiddeld 10 tot 20% van de stof eindigt zo op de vloer! Door deze cut-offs of pre-consumer spills te voorkomen, zorg je ervoor dat het water, de energie, kleuring en chemicaliën die aangeboord werden om dit stuk stof te maken, niet verloren gaan.

Zero waste ontwerp is een manier om deze cut-offs te elimineren en het gebruik van stof in de productie van een kledingstuk te optimaliseren. Anders dan bij het klassieke proces, waarbij het uittekenen van een patroon pas volgt na het idee, krijgt patroontekenen hier meteen een hoofdrol in het ontwerpproces. Ook draperen op een mannequin maakt het mogelijk om silhouetten te vinden die uit een volledig stuk stof gemaakt zijn.

Zijn er toch leftovers, verzamel ze dan en gebruik ze voor andere zaken. Lees daarover meer in het stuk over het hergebruiken van afval.

Wil je verder weten hoe dit principe zich vertaalt in zero waste knitting – of weaving, lees dan zeker het onderdeel over het vermijden van afval en overschotten in productie.

GEEN AFVAL IN DE VIRTUELE WERELD

Ontwerpers, patroontekenaars en producenten kunnen gebruik maken van 3D virtuele prototyping om het aantal fysieke samples dat gemaakt moet worden te beperken. Dit heeft voordelen op gebied van snelheid (on-the-spot keuzes maken en veranderingen aanbrengen) én verspilling. De software staat nog niet helemaal op punt, maar de ontwikkelingen gaan alleszins de goede richting uit. Er moet nog gewerkt worden aan de snelheid van deze systemen en de mogelijkheid om een grotere diversiteit aan kledingstukken te tonen. Voorlopig is de meeste software beperkt tot broeken en T-shirts.

DESIGN ON DEMAND

Design on demand (ontwerp op aanvraag) heeft enkele voordelen die zowel economisch als ecologisch zijn. In de eerste plaats ben je zeker dat het ontwerp dat gekozen wordt, ook effectief in de smaak valt en aangekocht zal worden. Waar bij een normaal proces (eerst ontwerp, productie en dàn verkoop) met gemiddeld 30% overstock rekening gehouden wordt, zal dat bij deze aanpak veel minder zijn.

Verder is het een kleine stap om ook made-to-measure toepassingen te incorporeren, waarbij de klant niet enkel het design kan kiezen, maar ook gemakkelijk de juiste maten kan aangeven. Op deze manier worden de juiste patronen opgemaakt en wordt het risico op een foute pasvorm geminimaliseerd.

Deze strategie kan worden toegepast op twee verschillende momenten in het maakproces. Enerzijds heb je design on demand, waarbij het hele ontwerp nog in vraag staat en er nog kan ingespeeld worden op ‘les gouts et les couleurs’. Ben je zelf zeker van je ontwerp, dan kan je anderzijds in een latere fase nog kiezen voor production on demand, ook een eco-efficiëntie strategie, waarbij je pas in productie gaat als het duidelijk is dat er voldoende afname zal zijn.

tips&tricks

  • EcoChic Design Award - tips over zero waste design
    De EcoChic Design Award deelt online een heleboel tips over zero waste design: Een handige PDF met handson tips en een aantal voorbeelden.…
    Lees meer

  • Holly McQuillan - zero waste pattern cutting
    Op de website van Holly McQuillan vind je heel wat informatie over ‘zero waste pattern cutting’. Ze deelt haar ervaringen als onderzoekster, docen…
    Lees meer

  • TED’s TEN - 10 designprincipes visueel uitgelegd
    TED, of ook wel Textiles Environment Design, werkt al enkele jaren aan een aantal duurzame ontwerpstrategieën. In The TEN worden tien designpr…
    Lees meer

  • Design en/of production on demand
    Vergeet niet dat je ook kan ontwerpen of produceren ‘op aanvraag’. Door pas te produceren op het moment dat je een stuk verkocht hebt, zorg je…
    Lees meer

  • Denk na over je garens en naden en hou innovaties in de gaten.
    Wear2™ is een technologie die ervoor zorgt dat kledingstukken gemakkelijk terug uit elkaar gehaald kunnen worden. Door te werken met speciale gare…
    Lees meer

  • Werk met ‘made-to-measure’
    Zowel bij online als offline verkoop, kan je zo werken dat de klant zijn/haar exacte maten kan doorgeven. Op deze manier worden de juiste patronen…
    Lees meer

  • Julian Roberts - Subtraction cutting
    Designer Julian Roberts geeft lezingen en workshops over de techniek die hij ontwikkelde en subtraction cutting (substractiesnijden) noemt. Bi…
    Lees meer

  • Hasmik Matevosyan - een shift naar een ‘contributing’ mode-industrie
    De Nederlandse Hasmik Matevoysan deed jarenlang onderzoek en ontwikkelde een nieuw businessmodel waarbinnen een dialoog wordt opgezet tussen modem…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Ontwerp om overconsumptie tegen te gaan

Zelden vinden we tussen afdankertjes alleen kledingstukken die totaal versleten zijn; meestal zijn er dingen bij die nog perfect bruikbaar zijn. We kunnen stellen dat producten twee potentiële vervaldagen kennen: een eerste wanneer ze stukgaan, en een tweede wanneer de gebruiker er simpelweg genoeg van heeft. De vraag wordt nu: hoe kunnen we emotionele aspecten integreren in onze producten, zodat de empathie langer blijft bestaan? Wat zou een gebruiker kunnen stimuleren om iets langer te houden en de nood voor iets nieuws te temperen?

Men beweert wel eens dat de waarde van een product vooral in de kortstondige bevrediging zit die men voelt bij de aankoop ervan. Die positieve gevoelens verdwijnen echter snel na het vergaren. Langetermijnplezier blijkt moeilijker te bereiken en eens het leuke gevoel voorbij is, wordt er snel overgegaan tot de aankoop van een nieuw product.

Door het toevoegen van de juiste extra’s, kan het goede gevoel verlengd worden en zal de klant langer plezier aan het product beleven. Je hoort de buzz-woorden co-creatie, consumer engagement, storytelling of customer experience meer en meer vallen wanneer er gepitcht wordt. Allen bedoeld om de klant een ervaring te bezorgen waarover hij graag zal (na)vertellen. De nieuwe generatie ondernemers gaat ervan uit dat de klant van vandaag niet langer enkel een compliment wil krijgen over hoe leuk die broek valt, maar ook graag een mooi woordje hoort over zijn of haar interessante keuze en het verhaal erachter. Door een product op deze manier aantrekkelijk te maken, zal het een langer leven beschoren zijn.

Hoewel het misschien op het eerste gezicht lijkt alsof de klant hierin bij de neus genomen wordt, gaat het vaak om een ontwikkeling die bottom-up gebeurt. Consumenten worden immers mondiger, stellen meer vragen en hechten meer belang aan hoe en waar iets gemaakt wordt. Deze aanpak heet in zakelijke termen meerwaardecreatie en speelt dus in op andere zaken dan enkel het fysieke product zelf. 

Enkele voorbeelden van deze meerwaardecreatie zijn:

 

'PARTICIPATORY DESIGN'

We zien meer en meer experimenten of zelfs volwaardige businessmodellen die inspelen op participatory of interactief design. Dit sterkt het geloof dat de populariteit van deze aanpak nog zal toenemen, of zoals futurist Paul Scaffo het nog straffer stelt, een heel nieuw tijdperk zal betekenen: dat van de creator economy.  Hij is ervan overtuigd dat emotionele betrokkenheid ontstaat wanneer je de interactie tussen de ontwerper en de consument maximaliseert, en dat de klant van vandaag en morgen dat ook bewust nastreeft. In zijn ogen is maken en creëren een nieuw statussymbool: kunnen zeggen “ik heb dit zelf gemaakt” of “ik heb hier aan meegewerkt”, geeft veel voldoening. Door de gebruiker een rol te geven in het maakproces, zou het product vanzelf een diepere betekenis krijgen en langer gekoesterd worden.

In de mode bestaat deze variant van co-design vaak in de vorm van digitale platformen of een user-interface, waarbij de klant zijn voorkeuren kan opgeven – een print, een snit, … Waar dit vroeger beperkt was tot het kiezen van een kleur (herinner je de Nike-Air MAX), zie je nu al mogelijkheden om kindertekeningen, foto’s of zelfs emoties te verwerken in een print.

 

‘STORYTELLING’ OF ‘EMOTIONAL DESIGN’

Waar het bij co-creatie gaat over het mee maken, gaat het hier over het vertellen hoe (goed) een ander iets heeft gemaakt. Er wordt waarde gehecht aan de aandacht en tijd die in het kledingstuk gestoken werd, de omstandigheden waarin het gemaakt werd, het gebrek aan ecologische voetafdruk, het innovatieve karakter of een ander mooi verhaal dat erachter zit.

Zo pakt het Amerikaanse merk TOMS bijvoorbeeld uit met de succesformule one for one, waar bij de aankoop van een product een bruikbaar equivalent wordt geschonken aan een persoon in nood. Zo zorg je bij de aankoop van een bril voor sight for one person, wat kan bestaan uit een bril voor die persoon, een operatie of een medische behandeling die het zicht verbetert. Zolang het fijn blijft om dit verhaal te vertellen, zal de bril in je bezit blijven en misschien wel vaker gedragen worden dan een andere. Hier ga je zorgzaam mee om.

Ook de omstandigheden waarin iets gemaakt wordt, gaan al makkelijk over de tongen: het atelier vol omaatjes en de jonge moeders in Peru die sjaals breien voor LN Beanies: that story never gets old.

 

CUSTOMER EXPERIENCE

Een uniek maakproces is één ding, maar ook het moment van aankoop is een fase waarbij je  een belevingselement kan inpassen: het verhaal van de jacht. Denk daarom als modeondernemer eens na over mogelijkheden om het verkoopmoment wat spannender te maken.

Was het een duistere hoek op een rommelmarkt? Een vondst uit de duizend? Heb je serieus kunnen afdingen? Deze toevalstreffers waar we graag over vertellen, worden vandaag geprofessionaliseerd en geïncorporeerd in het businessmodel.

Denk aan bedrijven als Suitcase, die een online personal shopper aanbieden. Jij vertelt gewoon wie je bent, en enkele dagen later krijg je een koffer toegestuurd met speciaal voor jou geselecteerde kleding. Of Café Costume, waar in de winkel je maten opgenomen worden en je vervolgens een volledig pak op maat kan laten maken. Wees maar zeker dat over deze ervaringen verteld zal worden.

Lees hierover ook meer onder 'verkoop'.

 

CONSUMER ENGAGEMENT

Als laatste voorbeeld hebben we het nog even over consumer engagement. Door de opkomst van sociale media is het vandaag veel makkelijker voor mode-ondernemers om klanten aan zich te binden. Waar winkels vroeger het enige kanaal waren waarbij klant en ondernemer elkaar ontmoetten, is dat nu verruimd met allerlei digitale kanalen. Dit zorgt voor communities en consumer engagement (of betrokkenheid).

Hier wordt wel eens kritisch naar gekeken, omdat het moeilijk is een evenwicht te vinden tussen de tijd die je spendeert aan het beheren van bijvoorbeeld je social mediakanalen en het ontwerpen zelf. In ieder geval is het een kanaal dat, als het goed gebruikt wordt, je een sterke klantenbinding kan opleveren.

Een stapje verder nog dan louter communiceren, is het effectief laten participeren in jouw bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan crowdsourcing, crowdfunding en andere manieren om je klanten deel te laten uitmaken van je bedrijf – tot zelfs aandeelhouderschap toe.

tips&tricks

  • Creëer een band met je klanten
    Het lijkt misschien vreemd om te spreken over klantenbinding in het hele duurzaamheidsverhaal, maar ook dit kan een strategie zijn om ervoor te zo…
    Lees meer

  • TED’s TEN - 10 designprincipes visueel uitgelegd
    TED, of ook wel Textiles Environment Design, werkt al enkele jaren aan een aantal duurzame ontwerpstrategieën. In The TEN worden tien designpr…
    Lees meer

  • Ga voor kwaliteit
    Werken met kwalitatieve materialen en ervoor zorgen dat je stuk lang mee kan gaan, is cruciaal voor duurzame kleding, accessoires, ... Zorg dat kw…
    Lees meer

  • Geef als ontwerper tips over het onderhoud van je product
    Zorg ervoor dat je klanten weten hoe ze jouw producten het best behandelen en verzorgen na de aankoop. Op deze manier zorg je er mee voor dat je i…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

Denk aan nieuwe technologieën bij het ontwerp

De ontwikkeling van nieuwe technologieën staat niet stil. Wie weet zitten er wel technologieën bij die de traditionele productiemethoden kunnen vervangen of aanvullen, en die zo je impact kunnen helpen reduceren.

Het kan immers zijn dat een bepaalde technologie veel minder energie, water of chemicaliën nodig heeft, of andere schadelijke stappen overbodig maakt (zoals bijvoorbeeld transport). Zo kan het zijn dat technologieën het toelaten om lokaal te produceren, of om in kleinere oplages te werken. Soms kan je zelfs perfect op vraag werken, wat helemaal goed is om overschotten te vermijden.

Een greep uit de reeds gebruikte technieken:

  • Digitaal printen/finishing
    Terwijl conventionele printtechnieken grote hoeveelheden chemicaliën en kleurstoffen nodig hebben, is dat bij digitaal printen niet het geval. Ook heb je bij de traditionele industriële rotatietechniek al gauw enkele testmeters nodig om alles helemaal goed te krijgen voor je kan beginnen. Zo’n imperfecte pre-printings kunnen makkelijk oplopen tot 20 meter. Wat betekent het dan concreet om over te schakelen op digitaal printen? Enkele cijfers:
    • Energieverbruik: - 60%
    • Waterverbruik: - 80%
    • Inktverbruik: - 90%
    • Kleurverbruik: - 90%
       
  • Lasercutting
    De term zegt het zelf al: bij deze techniek wordt een laser (i.p.v. een mes) gebruikt om een oppervlak te snijden. Dit resulteert in een mooiere, nauwkeurigere insnijding en een beter afwerkingskwaliteit in het algemeen.

Als je meer wil weten over experimentele technologieën moet je zeker eens in de scriptie duiken van Kate Goldsworthy. 

tips&tricks

  • TED’s TEN - 10 designprincipes visueel uitgelegd
    TED, of ook wel Textiles Environment Design, werkt al enkele jaren aan een aantal duurzame ontwerpstrategieën. In The TEN worden tien designpr…
    Lees meer

Ontdek andere tips & tricks

case selecteren

Laat je inspireren en neem een kijkje in onze case-databank! De databank wordt geregeld geüpdatet. Ken of ben je zelf een voorbeeld dat hier thuis hoort? Laat van je horen!