Wist je dat:
Vrouwen dragen hun kleren vaak vier keer of meer voor ze de was ingaan. Bij mannen is dit slechts twee keer.
De klant wordt in alle sectoren steeds bewuster en mondiger, en stelt zich vragen over labels, grondstoffen, omstandigheden en dergelijke. Als retailer of producent is het belangrijk om een antwoord op deze vragen te kunnen geven. Gebruik hier al je mogelijke communicatiekanalen voor.
Als consument kan je dan weer op zoek naar andere manieren om kleding te verwerven dan steeds maar nieuwe (goedkope) spullen te kopen. Initiatieven als swishing, swapping, tweedehandswinkels en online kledingkasten spelen hierop in. Je kan volop gaan ruilen of zelfs verkopen, en zo je kleding een tweede leven geven. Voor merken liggen hier steeds meer businessopportuniteiten voor het rapen.
Wat betreft onderhoud is er één gouden stelregel: buy slow and take good care.
Herstel. Op het vlak van reparatie of DIY (Do It Yourself) zien we nieuwe bewegingen ontstaan: de opkomst van brei- en naaiworkshops bijvoorbeeld, die inspelen op het feit dat mensen terug graag hun eigen kleren maken of herstellen. Op vele plaatsen komen er bovendien Repair Café’s.
Recycleer. Als je wil inzetten op recyclage of upcycling, of spullen een tweede leven geven, dan zijn er manieren nodig die het de consument zo makkelijk mogelijk maken om zijn of haar kleding te doneren. Als retailer of modeondernemer kan je op die behoefte inspelen.
Goed nadenken over de samenstelling van je garderobe kan je heel wat opleveren: een duidelijke persoonlijke stijl, betere kleding én minder uitgaven aan rommeltjes.
Stof tot nadenken:
Wist je dat sommige fashion lovers bijna een jaar van hun leven voor de kledingkast spenderen?
De website Into Mind geeft veel tips over hoe je je garderobe goed kan beheren. Lees bijvoorbeeld de post 10 Step Wardrobe Revamp. Daarnaast ontdek je in dit artikel van Weekend Knack uit 2015 hoe je jouw ideale garderobe kan samenstellen met 37 stuks. Of laat je inspireren door enkele Belgische dames. Zo voorzien zowel Bie Noé van B.right als Emilia Cantero van Mixua workshops en ontdekkingstochten in Belgische steden met focus op duurzame kleding. Neem zeker ook een kijkje op de website van Cosh om te weten waar je terechtkan voor duurzame kleding. In Nederland zijn er dan weer initiatieven zoals Awareness Fashion en Fashion for Good.
Durf zeker ook te kijken naar merken, stoffen en labels als je iets nieuws koopt.
Hoewel het niet eenduidig te zeggen is welke materialen nu het best zijn voor het milieu, hebben bepaalde materialen duidelijk meer impact op de omgeving dan andere. Neem de tijd om bij te lezen in het onderdeel Grondstoffen. Je kan bij de aankoop van een nieuw kledingstuk dan even in het etiket kijken en bijvoorbeeld bewust kiezen voor stuks gemaakt uit biokatoen, lyocell, hennep of gerecycleerde materialen zoals bijvoorbeeld gerecycleerd plastic.
Hoewel er niet alleen ‘onduurzame’ kleding uit pakweg Aziatische landen komt, geldt algemeen genomen wel de regel ‘hoe dichterbij, hoe beter’. Om deze stelling wat te kaderen, lees je het best het stuk over lokale productie. Let wel op: het 'made in'-label in kleding zegt niet waar een stuk volledig werd geproduceerd. Zo kan je verschillende productielocaties hebben voor het telen van de grondstoffen, het spinnen van garens, het weven van stoffen en het naaien van de kleding. Als je echt wil weten waar iets gemaakt werd, zal je op dit moment zelf de vraag nog moeten stellen. Door dit te doen, evolueren we in een ideaal scenario naar meer transparantie.
Wanneer winkels ervoor kiezen om in te zetten op duurzaamheid, trainen ze het winkelpersoneel vaak om je goed te informeren over de herkomst van een bepaald kledingstuk. Maar ook wanneer dit niet het geval is, draag je als consument jouw steentje bij door te vragen naar de oorsprong van je kleding. Hoe vaker dezelfde vragen bij de shop-, duurzaamheids- of algemene manager terechtkomen, hoe groter de kans dat er effectief aandacht gaat naar het duurzaamheidsvraagstuk. Blijf dus kritisch! Opmerking: als retailer kan het dus interessant zijn om je personeel op te leiden in duurzaamheid, zodat je kritische vragen van klanten kan beantwoorden!
Shopgidsen
Rank a Brand
Rank a Brand is een online platform dat consumenten moet helpen in hun zoektocht naar duurzame merken (van kleding over elektroni…
Lees meer
Denk als consument na over hoe je je kleding (en textiel) afdankt
Maak een onderscheid tussen 2 soorten textiel/kleding die je kwijt wil en kies een afdankingkanaal in functie daarvan:
Kleding die niet he…
Lees meer
Into Mind - tips over minimalisme en het beheer van je garderobe
Denk goed na over de samenstelling van je garderobe. Er zijn verschillende tips & tricks om je te helpen bij het beheer van je kleerkast.
De w…
Lees meer
Netwerk Bewust Verbruiken / Ga Goed Gekleed - communitywebsite
Netwerk Bewust Verbruiken is een communitywebsite over duurzaam leven, consuminderen en consumanderen.
Op hun website vind je onder de rubriek…
Lees meer
Schone Kleren Campagne - tips om duurzame kleding te kopen
De Schone Kleren Campagne bracht een brochure uit met tips over hoe je duurzame kleren kan kopen. In de online gids Op zoek naar duurzame kleding,…
Lees meer
Online platformen: duurzaam shoppen & tips voor consumenten
Er zijn een aantal websites waar je terecht kan als duurzame consument. Verschillende online platformen verzamelen (online en/of offline) winkels,…
Lees meer
‘The Buyerarchy of Needs’ - Denk goed na voor je iets nieuws koopt
Sarah Lazarovic stelde zich vragen bij wat we als consument vandaag de dag echt ‘nodig’ hebben en maakte vanuit dit vraagstuk een variant op de be…
Lees meer
Investeer in kwalitatieve kleding - tips i.v.m. het herkennen van goed gemaakte kleding
Kies voor kwalitatieve kleding die lang meegaat. Enkele tips over het herkennen van kwaliteit vind je hieronder. (Bronnen: Trashfashion.nl, Caftan…
Lees meer
Fashion Revolution - een initiatief dat streeft naar transparantie in de mode-industrie
Fashion Revolution is een wereldwijde organisatie die pleit voor meer transparantie en eerlijke werkomstandigheden in de kledingindustrie. Zij gel…
Lees meer
Tools voor ondernemers
Higg Index - Sustainable Apparel Coalition
De Higg Index is een tool gemaakt door de Sustainable Apparel Coalition met als doel de milieu- en …
Lees meer
Ken je labels
Op Labelinfo.be vind je een overzicht van duurzaamheidslabels. Je kan filteren op lifestyle en kleding, zodat je enkel die labels te zien krijgt d…
Lees meer
Duurzaamheid zit soms in simpele dingen, en als consument heb je zelf veel in handen. Vaak zijn gewoontes moeilijk aan te passen, maar denk eraan: wat je gewend bent te doen of wat je geleerd hebt van je ouders, is daarom niet altijd het beste. Ondertussen zijn machines en wasmiddelen grondig veranderd en gelden er andere regels.
Een droogmachine is bijvoorbeeld een luxe, maar het (overdadig) gebruik ervan heeft een grote milieu-impact. Daarnaast zijn de wasmiddelen veel doeltreffender geworden. Kijk dus zeker na of je niet te veel gebruikt. Alle warenhuizen bieden tegenwoordig duurzame wasproducten aan, en er bestaan heel wat zerowaste-alternatieven. Zelfs de temperatuur waarop je wast, heeft gevolgen: te warm wassen is niet goed voor je kledingstuk. En verder ook heel goed nieuws ... we strijken te veel!
Stof tot nadenken:
De gemiddelde wastemperatuur in Europa verlagen met 3°C voorkomt een CO₂-uitstoot die overeenkomt met 700 000 wagens minder op de weg. (I Prefer 30)
Enkele basisrichtlijnen: probeer je kleding niet te vaak te wassen en was op een lagere temperatuur (30°C). Gebruik je droogkast zo weinig mogelijk en kies voor een droogrekje als alternatief. Daarnaast kan je proberen minder te strijken, door gewassen kleding zo snel mogelijk op te hangen om kreuken te vermijden. Je kan ook tijdens het douchen gekreukte kleding ophangen in de badkamer. De stoom helpt om de stof weer gladder te maken (een leuke tip voor op reis!).
Hou deze wasinnovaties in de gaten
Enkele Australische creatieve avonturiers ontwikkelden de Scrubba-waszak om tijdens het reizen gemakkelijk én zonder elektriciteit hun kleding te …
Lees meer
Love Your Clothes - platform met tips voor consumenten
Op het Britse online platform Love Your Clothes vind je een heleboel tips om goed om te gaan met je kleding.
Je leest er onder andere do’s en …
Lees meer
Netwerk Bewust Verbruiken / Ga Goed Gekleed - communitywebsite
Netwerk Bewust Verbruiken is een communitywebsite over duurzaam leven, consuminderen en consumanderen.
Op hun website vind je onder de rubriek…
Lees meer
Into Mind - tips over minimalisme en het beheer van je garderobe
Denk goed na over de samenstelling van je garderobe. Er zijn verschillende tips & tricks om je te helpen bij het beheer van je kleerkast.
De w…
Lees meer
Online platformen: duurzaam shoppen & tips voor consumenten
Er zijn een aantal websites waar je terecht kan als duurzame consument. Verschillende online platformen verzamelen (online en/of offline) winkels,…
Lees meer
Denk na over het onderhoud van je kleding: was- & strijktips
Op de website van Dialoog vind je een heleboel tips om zo duurzaam mogelijk je kleding te onderhouden. Een aantal highlights hieruit:
Ecol…
Lees meer
Geef als ontwerper tips over reparaties van de kleding die je verkoopt
We kennen allemaal het fenomeen van de extra knoopjes die we in een plastic zakje in de binnenkant van ons nieuwe jasje vinden. Waarom niet wat ve…
Lees meer
Je kan als consument duurzaam zijn door niet altijd nieuwe stuks te kopen, maar af en toe je kast eens grondig te bekijken. De kleding die je niet meer draagt en die nog in goede staat is, kan je ruilen. Je kast aanvullen doe je verder door kleding tweedehands te kopen of te huren.
Sarah Lazarovic stelde zich vragen bij wat we als consument vandaag echt nodig hebben en maakte een variant op de behoeftepiramide van Maslov. De piramide maakt op een leuke manier duidelijk dat er – naast de gebruikelijke impulsaankopen – veel andere opties bestaan om je kast aan te vullen. (Meer info)
Je kan deelnemen aan ruilevenementen die in heel België plaatsvinden of misschien wel zelf een namiddag of avond organiseren, onder vriendinnen of meteen wat grootser! In België vind je dergelijke initiatieven bijvoorbeeld terug via swishing.be.
Behalve goed na te denken voor je nieuwe kleding koopt of kleding te ruilen, kan je ook kleding huren.
De drie meest voorkomende varianten zijn:
Enkele voorbeelden vind je terug in deze tip.
De kledingverhuur hangt samen met de shift in ownership. Wanneer we niet langer kleding bezitten, ontstaan er nieuwe businessmodellen die spelen met leasingsystemen en een soort statiegeld voor kleding. Lees hierover meer in het topic Verkoop of kijk naar MUD Jeans als inspirerende case.
Ook reguliere merken springen op de kar en lanceren nu en dan een collectie die klanten kunnen huren. De merken staan dan in voor het kuisen en onderhouden van de items.
Denk een keertje aan tweedehandskanalen als je nog eens nood hebt aan variatie in je garderobe. Er zijn on- en offline initiatieven voor alle soorten kleding, ongeacht segment, label of merk.
Denk als consument na over hoe je je kleding (en textiel) afdankt
Maak een onderscheid tussen 2 soorten textiel/kleding die je kwijt wil en kies een afdankingkanaal in functie daarvan:
Kleding die niet he…
Lees meer
Swishing & Swapping - ruil je kleding
De termen ‘swishing’ en ‘swapping’ worden vaak door elkaar gebruikt en verwijzen in de kern allebei naar het ‘ruilen’ van kleding.
Je kan als …
Lees meer
Online huurplatformen en kledingbibliotheken
Behalve goed na te denken voor je nieuwe kleding koopt of kleding te ruilen, kan je ook kleding huren:
Kledingbibliotheken
Kledingbi…
Lees meer
(Ver)koop tweedehands
Een greep uit het grote gamma aan kanalen om tweedehands te (ver)kopen:
Online:
LabelCrush - België - online platform - herverkoop des…
Lees meer
‘The Buyerarchy of Needs’ - Denk goed na voor je iets nieuws koopt
Sarah Lazarovic stelde zich vragen bij wat we als consument vandaag de dag echt ‘nodig’ hebben en maakte vanuit dit vraagstuk een variant op de be…
Lees meer
Waar het vroeger niet meer dan normaal was om je eigen kleren te herstellen, zijn we dit stilaan verleerd.
Het argument dat we moeten sparen om iets nieuws te kunnen kopen, gaat vandaag immers minder op dan vroeger. Nieuwe spullen kopen, slaat al lang geen gat meer in je portemonnee. Integendeel: in een tijd van time is money is nieuw vaak zelfs goedkoper dan herstellen.
Toch zien we stilaan een nieuwe attitude opkomen. Er ontstaan verschillende initiatieven, zowel online als offline, die inspelen op de ontluikende drang van consumenten om de touwtjes zelf letterlijk weer wat meer in handen te nemen.
Offline kan je samenkomen in een Repair Café, waar je bijgestaan wordt in je eerste herstelstappen. Ook schieten de naai- en breicursussen als paddenstoelen uit de grond.
Online zijn er ook tal van plekken waar je veel kan leren over herstel, DIY, … en vind je tips & tricks over hoe je oude kleding op een creatieve manier om kan toveren naar iets nieuws.
Manieren om je eigen herstellingen te (leren) doen
Repair Cafés zijn bijeenkomsten waar mensen (samen) kapotte spullen herstellen. Van kledij over elektrische apparaten tot meubels, fietsen en…
Lees meer
Upcycle je oude kleding of textiel
Het internet staat vol tips & tricks over hoe je oude kleding op een creatieve manier kan omtoveren tot iets nieuws. Enkele voorbeelden:
T…
Lees meer
Geef als ontwerper tips over reparaties van de kleding die je verkoopt
We kennen allemaal het fenomeen van de extra knoopjes die we in een plastic zakje in de binnenkant van ons nieuwe jasje vinden. Waarom niet wat ve…
Lees meer
Wat doe ik met mijn kledij als ik ze niet meer leuk vind? Dit is ongetwijfeld een vraag waarmee je minstens enkele keren per jaar geconfronteerd wordt. Wat zijn de mogelijkheden? Geef ik mijn kleren weg, verkoop ik ze online, doneer ik ze aan de Kringwinkel, of probeer ik eens een ruilavondje?
Langs deze twee kanalen komt de kleding bij sorteerders terecht. Het goede doel kan met de opbrengst investeren in haar missie. De sorteerders pluizen uit wat naar de tweedehandsmarkt kan. Deze kleding wordt in bulk of geperst in balen verstuurd naar Afrika, Oost-Europa, … Kleding die niet meer draagbaar is, wordt verwerkt tot poetsdoeken en isolatie in de auto-industrie, of verbrand. Slechts een klein percentage wordt effectief gerecycleerd. Omdat aan recycleren veel voorwaarden verbonden zijn, zoals zuiverheid en dergelijke (zie Einde leven), is deze strategie nog niet zo populair als we zouden willen. Het Belgische be the fibre zorgt ervoor dat kleding wordt hervezeld en tot nieuwe producten wordt omgezet. Zo krijgt de ingezamelde kleding een gesloten keten.
Sinds enige tijd stappen retailers mee in dit verhaal. Ze voorzien soms inzamelpunten in hun winkels waar je kleding kan achterlaten in ruil voor korting. Ook zij geven de opbrengsten hiervan aan goede doelen, of investeren in de zoektocht naar innovatieve recyclagemogelijkheden.
Als je je kleding een tweede leven wil bezorgen, zoek je het best naar initiatieven die tweedehands verkopen. Zij zullen je kleding aannemen en uitsorteren wat nog goed genoeg is om in de winkels te hangen. De Kringwinkels hebben heel wat ervaring met oude kleding uitsorteren. Als merk kan je nagaan of je partnerschappen met hen kan opzetten in het kader van kledingterugname, maar ook om oude kledingstocks in de loop te houden. De brede expertise van Kringwinkels binnen de maakindustrie maakt ook dat zij een goede partner vormen binnen de sociale economie.
Naast deze klassieke manieren verschijnen her en der andere leuke en interessante alternatieven om kleding te verzamelen!
Wie zin heeft in een avondje plezier en graag nog iets wint bij het inleveren van kleding, kan het best eens aansluiten bij een swishing of swapping event. Dit zijn initiatieven die het principe van de huiselijke kledingruil hebben opengetrokken naar een nieuw niveau. Het basisprincipe is dat je je eigen kleding meebrengt en afgeeft in ruil voor punten, bonnetjes, stickers, ... waar je dan weer andermans kleding mee kan kopen. Simpel, en fun!
Ook online zijn er echt leuke platformen die je de kans geven om van je stuks af te geraken.
Denk als consument na over hoe je je kleding (en textiel) afdankt
Maak een onderscheid tussen 2 soorten textiel/kleding die je kwijt wil en kies een afdankingkanaal in functie daarvan:
Kleding die niet he…
Lees meer
Swishing & Swapping - ruil je kleding
De termen ‘swishing’ en ‘swapping’ worden vaak door elkaar gebruikt en verwijzen in de kern allebei naar het ‘ruilen’ van kleding.
Je kan als …
Lees meer
(Ver)koop tweedehands
Een greep uit het grote gamma aan kanalen om tweedehands te (ver)kopen:
Online:
LabelCrush - België - online platform - herverkoop des…
Lees meer
Inleveren van kleding bij winkelketen
In het onderdeel ‘Einde leven’ lees je alles over wat te doen met kleding die stuk of afgedragen is en waar je terecht kan met items die je gewoon…
Lees meer