Case

Adidas

Bij Adidas zijn er twee belangrijke pijlers waarmee ze de ecologische voetafdruk van hun producten proberen te beïnvloeden. Enerzijds met de keuze van hun materiaal, anderzijds met de productie van hun items. Adidas lanceerde al verschillende initiatieven rond duurzaamheid.

  • Over het algemeen vermijdt Adidas het gebruik van plastiek, dit helpt koolstof-uitstoot te verminderen. De schoendozen zijn ook helemaal gerecylceerd.
  • Adidas werkt samen met Parley om van plastiek afval een bruikbare grondstof te maken. Vanaf 2016 gebruiken ze dit effectief in hun producten, om zo het plastiekafval in de oceaan te reduceren. Daarnaast stopt Adidas met het gebruik van plastic zakken in 2900 van hun winkels.
  • DryDye technologie is een verfproces voor polyester waarbij er geen water, 50% minder chemicaliën en 50% minder energie wordt gebruikt dan bij traditionele verfprocessen. Het merk introduceerde de technologie in 2012 en lanceerde een beperkte collectie van 50.000 T-shirts. Sindsdien blijft dit aantal groeien, en in 2016 willen ze het ook gaan gebruiken in hun sneakercollecties.
  • Adidas maakt gebruik van de term ‘NoDye’ om te verwijzen naar materialen die hun natuurlijke kleur behouden. De stof volgt het traditionele productieproces, maar slaat het verven over. Door het overslaan van het verven, wordt er in het hele productieproces dus minder water, minder energie en minder chemicaliën gebruikt. Adidas introduceerde NoDye in 2014 met items uit de Adidas Outdoor, Originals, Running en Training collecties. Sindsdien breiden ze dit aanbod nog altijd uit.
  • Het Adidas Low Waste-initiatief produceert schoenen en sportkleding met minder onderdelen, gerecycleerde materialen en maximale patroonefficiëntie, waarmee ze afval willen verminderen. Dit lanceerden ze voor het eerst in 2012 met de Element Soul Shoe.
  • FORMOTION™ is een hiel die wordt losgekoppeld van de zool. Hierdoor kan elke sportschoen zich perfect aanpassen aan de unieke loopstijl van zijn eigenaar en hem zo een aangename loopervaring bezorgen.
    Adidas gebruikt hot runners, waardoor de afvalproductie, het lijmgebruik en de CO2-uitstoot drastisch worden teruggedrongen. De FORMOTION™ wordt bovendien gemaakt in herbruikbare vormen.
  • HomeCourt is een vernieuwend winkelconcept van Adidas waar ze hun duurzame retailaanpak uitproberen. Hoe werkt het? De winkel wordt aangestuurd door een zogenaamde ""retail box"" die de verwarming, ventilatie, licht, schaduw en de deurinstellingen regelt en optimaliseert. Op die manier wordt 50% minder energie verbruikt.
  • De Adidas Futurecraft Biofabric (een hele mond vol) is een samenwerking tussen de Adidas Group en AMSilk. Adidas lanceerde al verschillende duurzaamheidsinitiatieven. Zo probeert het merk zijn ecologische voetafdruk te beperken door doordachte materiaalkeuzes en uitgekiende productieprocessen. AMSilk is dan weer de eerste industriële fabrikant van synthetische zijdenbioplymeren. Een droomhuwelijk! Het resultaat van dit initiatief – de Adidas Futurecraft Biofabric – is een sneaker gemaakt van Biosteel®-vezels. Biosteel® is een kunstmatige replica van zijde waar geen hoge productietemperaturen voor nodig zijn. Het verbruik van fossiele brandstoffen wordt daardoor drastisch teruggeschroefd. Bovendien is Biosteel® biologisch afbreekbaar. Als je de Adidas Futurecraft Biofabric in water legt en er een specifiek enzym aan toevoegt, lost hij bijna volledig op: enkel de zool blijft over.