Case

PANGAIA

De duurzaamheidsinspanningen van PANGAIA omschrijven, dat duurt wel even. Dit collectief van wetenschappers, technologen en designers zet namelijk in op een breed arsenaal aan aspecten om de ‘Gaia’ (moeder aarde) uit hun merknaam in ere te houden.

Ten eerste werkt het collectief samen met laboratoria en onderzoeksinstituten om innovaties op het vlak van materialen te realiseren – mét succes. Zo gebruikt het merk onder meer een composteerbare stof gemaakt van zeewier, een plant die welig tiert op de zeebodem zonder dat er pesticides of andere schadelijke stoffen voor nodig zijn. Ook textiel van gerecycleerde petflessen is populair bij PANGAIA.

Daarnaast behandelt het label haar collecties met pepermuntolie, dat een antibacterieel effect heeft en kledingstukken langer fris houdt. Minder wassen, minder waterverbruik, minder energieverbruik: de voordelen zijn legio. Het kleuren van de kleding gebeurt dan weer met behulp van ecologische verfstoffen gemaakt van planten, groenten en fruit. En wat dacht je van bloemendons, PANGAIA’s veganistische versie van de klassieke ganzen- of eendendons?

Elk PANGAIA-product belandt bij de klant in een TIPA-verpakking: een alternatief voor plastic dat na 24 weken helemaal vergaat op de composthoop. Het merk streeft naar een ‘zero waste’-werking en slaat daarvoor de handen in elkaar met The Renewal Workshop, een Amerikaanse organisatie die elk PANGAIA-item herstelt, recyclet of upcyclet. Tot slot schenkt het label 1% van elke aankoop aan 5 Gyres, een non-profit die de wereldwijde plasticvervuiling wil stoppen via wetenschap, onderwijs en kunstprojecten.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.