Case

Kering

Kering is een Franse luxegroep met merken zoals Alexander McQueen, Stella McCartney, Balenciaga, Gucci, Bottega Veneta maar ook Puma en Volcom.

Kering heeft op groepsniveau een duurzaamheidsafdeling, om hun merken aanmoedigen bij te dragen tot een betere wereld op economisch, sociaal en ecologisch vlak.De groep heeft daarom een aantal algemene en meer specifieke doelstellingen en projecten rond duurzaamheid.

Een daarvan is het uitrollen van de ‘Environmental Profit and Loss (E P&L) account’ doorheen alle merken. Dit is een tool die de impact van alle schakels doorheen de hele supply chain meet en er een bedrag op plakt. Door de impact in geld uit te drukken, is het veel makkelijker om beslissingen in het kader van duurzaamheid te vergelijken met andere business costs.

Het tweede project is het Materials Innovation Lab, een uitgebreide bibliotheek die meer dan 1500 duurzame stoffen en een team van technische deskundigen ter beschikking stelt van de merken van de Kering groep. Het is de bedoeling om alle nieuwe mogelijkheden en ‘groenere’ oplossingen te delen met alle merken binnen de groep.

Daarnaast zijn er een aantal algemene doelstellingen:

  • Een tweejaarlijkse evaluatie van de belangrijkste leveranciers om te zien of ze zich aan de Kering gedragscode houden.
  • Het verminderen van afval, waterverbruik en koolstofuitstoot bij de productie van hun goederen en diensten.
  • Alle nieuwe collecties tegen 2016 PVC-vrij maken en alle gevaarlijke chemische stoffen afbouwen en tegen 2020 elimineren uit de productie.
  • Enkel papier en verpakkingen gebruiken afkomstig van gecertificeerde, duurzaam beheerde bossen, waarvan minstens 50%  gerecycleerd materiaal moet bevatten .

Hiernaast ondernemen de  Kering merken zelf natuurlijk ook actie; in deze lijst kan je alle concrete projecten terugvinden.

Op Fashion Talks 2015 interviewde Flanders DC Michael Beutler, de Director of Sustainability Operations bij Kering. In het interview bespreekt Beutler uitgevoerd de stappen die de Kering groep onderneemt om de ecologische voetafdruk van hun brands in te perken.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.