Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Case

JBC

De Belgische kledingketen JBC draagt duurzaam ondernemen al jaren hoog in het vaandel. Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet volgens JBC geïntegreerd zijn in de gehele bedrijfsvoering.

In 2013 tekende JBC als eerste Belgische retailer het Bangladesh Veiligheidsakkoord. Dit akkoord is een internationale samenwerking tussen verschillende retailers, merken, vakbonden en NGO’s om de brandveiligheid en de algemene veiligheid van de gebouwen in Bangladesh te controleren en te verhogen.

Sinds 2015 is JBC ook lid van de Fair Wear Foundation. ‘Bedrijven die deelnemen aan FWF onderschrijven de gedragscode die de FWF heeft ontwikkeld, implementeren de arbeidsnormen die in de gedragscode zijn beschreven en accepteren controle van FWF om te verifiëren of er een daadwerkelijke verbetering is met betrekking tot de arbeidsomstandigheden’  (JBC-jaarverslag 2014). JBC’s gedragscode is ook sterk gebaseerd op de gedragscode van de Fair Wear Foundation.

JBC heeft een ruim aanbod aan gecertificeerd biologisch katoen en elk jaar brengen ze ook een collectie uit die GOTS gecertificeerd is.

In 2014 lanceerde JBC als eerste Belgische modemerk een cradle to cradle (C2C) gecertificeerde collectie, REVIVE, die bestaat uit dertien kledingstukken voor de amateursporter. Cradle to cradle - letterlijk van wieg tot wieg - streeft ernaar om ‘te produceren en te consumeren zonder schade te berokkenen aan mens of milieu, waar afval weer dienst doet als grondstof, en waar het gebruik van energie centraal staat’ (JBC-jaarverslag 2014).

Ook zamelt JBC twee maal per jaar kleding in die niet meer gedragen wordt. De kleren die nog draagbaar zijn, worden niet vernietigd maar krijgen een tweede leven.

Daarbovenop organiseert JBC al jaren verschillende sociale projecten met partners zoals Think Pink, Damiaanactie, Flagbag, Ondernemers voor Ondernemers, Designers Against AIDS, en anderen.

Tot slot werkt JBC samen met VintyKids aan een uniek pilootproject, namelijk: kinderkledij een nieuw leven geven op de tweedehandsmarkt nadat hun oorspronkelijke eigenaars eruit zijn gegroeid.aniseert tot slot al jaren verschillende sociale projecten met partners zoals Think Pink, Damiaanactie, Flagbag, Ondernemers voor Ondernemers, Designers Against AIDS, en anderen.