Case

terug Kuyichi

De geschiedenis van denimmerk Kuyichi gaat terug tot 2000, toen de oprichters de katoenindustrie in Peru onder de loep namen en hun ogen amper konden geloven. Om een einde te helpen maken aan de vervuiling en armoede waarmee ze daar geconfronteerd werden, wilden ze aan de slag gaan met het milieuvriendelijke alternatief: biologisch, GOTS-gecertificeerd katoen (lees: katoen dat niet in aanraking komt met kunstmeststoffen, pesticiden of insecticiden). Aangezien jeansbroeken het meest gedragen katoenen product zijn, gingen ze in 2001 van start met de productie van 100% biologisch denim voor hun eigen mannen- en vrouwenlabel – dat intussen ook jeanskleedjes, jeanshemden en zoveel meer aanbiedt, en dat haar stoffenkeuze uitbreide naar gerecycleerd katoen, tencel, linnen en gerecycleerd polyester.

Het Nederlandse merk is sinds 2016 volledig veganistisch (het typische lapje op de jeansbroeken is niet langer van leer, maar van jacron, een soort gerecycleerd papier) en draagt transparantie hoog in het vaandel. Zo publiceert het niet alleen een jaarlijks duurzaamheidsverslag op haar website, maar lijst ook al haar leveranciers met naam en toenaam (en certificaten) op, en legt uit hoe ze sociaal en ecologisch verantwoord werken. Kuyichi doet aan klimaatcompensatie via Gold Standard, dat kleinschalige projecten opzet in ontwikkelingslanden.

Kuyichi werkt af en toe met seizoensitems, maar het merendeel van de kledingstukken zijn ‘Never out of Stock Denims’. Het label wil bovendien dat haar klanten zorg dragen voor hun aankopen, en bood in 2017 bijvoorbeeld bij elke aankoop een staaltje aan van Seepje, een volledig natuurlijk wasmiddel gemaakt van de Sapindus mukorossi-vrucht. De wasinstructies staan dan weer op een kaartje gemaakt van aardappel dat volledig biologisch afbreekbaar is. Meer nog: als je het teruggeeft aan de aarde, groeien de zaadjes die erin verwerkt zitten uit tot bloemen.

Wat de toekomst brengt voor Kuyichi? Het merk wil recycleerbaarheid centraler zetten in designfase, meer afgedankte kledingstukken inzamelen en opnieuw verkopen, en het aandeel gerecycleerde garen nog doen toenemen.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.