Case

SCIMM

Als inkoper en regiomanager in de retail werd Tessa Wardenburg keer op keer geconfronteerd met de gebreken van universele maattabellen. Ze wilde het consumenten makkelijker maken om de juiste maat en het juiste model te vinden, en ontwikkelde daarom samen met Yannis De Cleene de “size circular innovation matchmaker” of kortweg SCIMM. Met deze Belgische tool kunnen webshops nauwkeuriger maatadvies geven.

Wardenburg beschouwt SCIMM als een matchmaker tussen een klant en een kledingstuk. Om een goeie match te vinden, meet en digitaliseert de tool de volledige collectie van een merk, en houdt hij rekening met de individuele lichaamsvormen en voorkeuren van klanten. SCIMM identificeert kopers, linkt hen aan eerder gekochte producten en onderzoekt waarom ze iets terugsturen.

Zo weet de tool steeds beter welke items bij een specifieke klant passen. Bij een aankoop tellen namelijk niet alleen de exacte afmetingen, maar ook voorkeuren voor bijvoorbeeld een strakke of eerder een losse fit. SCIMM is dus geen ‘quick fix’, want het duurt een tijdje voordat het systeem de voorkeursdata helemaal onder de knie heeft.

In 2023 ontwikkelden De Cleene en Wardenburg een Shopify-plugin. Je kan die toevoegen aan je webshop en zo gepersonaliseerd maatadvies geven. In een tweede fase willen de SCIMM-makers hun toepassing ook beschikbaar maken voor consumenten.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.