Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Case

Patagonia

Voor het Amerikaanse outdoor merk Patagonia is duurzaamheid één van de grootste thema’s. Het begon allemaal in de jaren ‘90 toen ze beslisten enkel biologisch katoen te gebruiken. Maar daar stopte het niet: vanaf dat moment begonnen ze de milieueffecten te meten van bepaalde kledingstukken en publiceerden ze dit op hun blog Footprint Chronicles.

Patagonia wil transparant zijn doorheen de hele supply chain. Samenwerken met een specialist in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen was een vanzelfsprekende beslissing.

Daarna werd er gestart met twee lijnen fleecejassen: een gemaakt uit gerecycleerde plastic flessen en een uit oude (gerecycleerde) jassen.

Patagonia trekt duurzaamheid door in de hele onderneming en bekijkt daarom ook alles: van het papier dat in de catalogi gebruikt wordt tot de manier waarop werknemers op het werk geraken. Daarnaast doneert het bedrijf 1% van de jaarlijkse winsten aan grassroot activisten.

In 2011 lanceerde Patagonia een advertentie met daarop: “Don’t buy this jacket” onder een foto van één van hun bestsellers. Dit was niet omdat er iets mis was met de jas, maar puur om overconsumptie tegen te gaan. Patagonia wilde zo stimuleren dat klanten eerst goed nadenken over wat ze kopen en of ze het echt nodig hebben.

Andere projecten die Patagonia lanceerde zijn onder andere Repair & Care Guides, waarmee ze klanten een handleiding geven om producten zelf te repareren. Ook geven ze klanten de mogelijkheid om oude kleren die helemaal stuk zijn terug te sturen naar Patagonia zodat ze gerecycleerd kunnen worden.