Een paar jaar geleden lanceerde Nederlandse ondernemer Bert van Son het lease concept van MUD Jeans als reactie op de zwaar vervuilende jeansindustrie.
MUD jeansbroeken kunnen worden gekocht of geleased door de consument. Dit wil zeggen dat de klant elke maand een klein bedrag betaalt en na een jaar kan kiezen om de huurjeans in te ruilen tegen een nieuw paar of de eerste jeansbroek te houden.
MUD werkt aan een circulaire kledingindustrie doorheen de verschillende stappen van de levenscyclus van de jeans:
-
Design:
Ten eerste houdt MUD Jeans er tijdens het designproces rekening mee dat de broeken gerecycleerd gaan worden. Er worden bijvoorbeeld geen lederen labels gebruikt aan de achterkant van de broek, maar het label wordt aan de binnenkant van de broek geprint, wat het recyclingproces vereenvoudigt.
-
Verkoop:
Klanten kunnen broeken kopen of leasen. In het tweede geval wordt er eenmalig €25 betaald om lid te worden, plus €7,50 per maand gedurende een jaar. Aan het einde van het jaar kan de klant zijn jeansbroek bijhouden of inruilen voor een nieuw paar.
-
Einde leven:
Alle teruggebrachte broeken worden gerecycled of geupclycled tot vintage items. Met dit concept wil MUD mode circulair maken en afval vermijden.
-
Grondstoffen:
MUD zorgt ervoor eigenaar te blijven van het katoen. Daarom worden klanten aangemoedigd hun afgedragen jeansbroeken terug te brengen. Bottomline: de broek is van de klant, maar MUD blijft eigenaar van de grondstoffen.
-
Gebruik:
MUD biedt ook een gratis Repair Service aan om er zo voor te zorgen dat de jeans in goede staat blijft.