Het lijkt misschien vreemd om te spreken over klantenbinding in het hele duurzaamheidsverhaal, maar ook dit kan een strategie zijn om te vermijden dat producten snel op de afvalberg belanden. Wanneer iemand echt gehecht is aan een kledingstuk, gooit hij of zij dit niet al te snel weg. Er zijn een aantal manieren om deze band tot stand te laten komen. Een aantal te overwegen strategieën:
-
Betrek je klant in het creatieproces:
-
‘Ik heb dit mee ontworpen.’
-
Bijvoorbeeld: Unmade
-
Betrek je klant in het productieproces:
-
Doe aan storytelling:
-
‘Ik weet hoe dit product tot stand is gekomen, in welke omstandigheden, wie de ontwerper is en wat het verhaal erachter is.’
-
Bijvoorbeeld: O My Bag
-
Creëer een beleving:
-
‘Ik ben enthousiast over de manier waarop ik dit stuk heb gevonden/gekocht en vertel er daarom graag over.’
-
Bijvoorbeeld: Suitcase
-
Creëer een beleving:
-
‘Ik ben enthousiast over de manier waarop ik dit stuk heb gevonden of gekocht en vertel er daarom graag over.’
-
Bijvoorbeeld: Café Costume
-
Creëer een community:
-
‘Ik ben deel van een groep mensen die enthousiast is over dit product/deze ontwerper en voel me daardoor erg betrokken.’
-
Bijvoorbeeld: la fille d’O #lafilleduday