Case

Houdini

Houdini is een Zweeds bedrijf dat naam maakt met duurzame en functionele outdoor kleding die jarenlang meegaat. Tijdens het ontwerpproces wordt nagedacht over het nut, de levensduur en de noodzakelijkheid van elk kledingstuk. Om overconsumptie te vermijden, biedt het bedrijf een leen- en herstelservice aan en verkoopt het haar eigen tweedehandskleding in haar winkels. Het label plaatst bovendien inzamelboxen om afgedankte kleding een nieuw leven te geven via recyclage, donaties of verkoop.

In samenwerking met Albaeco en het Stockholm Resilience Center werkt Houdini aan een manier om de ecologische grenzen van een bedrijf te bepalen. Hiervoor werd Houdini zelf geëvalueerd op negen vlakken, waaronder biodiversiteit, klimaatverandering en het gebruik van chemicaliën. Een bedrijf moet op alle negen vlakken bepaalde grenzen respecteren om geen negatieve impact op het milieu te hebben.

Houdini streeft naar een duurzame productie door 99,5% van de kleding te vervaardigen in Europa. Het merk werkt enkel samen met betrouwbare producenten en bouwt langdurige relaties op met de fabrikanten. De volledige lijst van Houdini’s partners is te vinden op de website, net als de duurzame gedragscode. Ook de gebruikte materialen zijn groen. 65% van de collectie maakt deel uit van een circulaire keten via recyclage of biodegradeerbare stoffen. Het grootste deel van de kledij wordt vervaardigd uit gerecycleerd en recycleerbaar polyester. Daarnaast gebruikt Houdini ook Tencel, wol en zijde. Synthetische en natuurlijke vezels worden nooit gemengd, zodat de stoffen biodegradeerbaar blijven.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.