De sportgigant PUMA werkt al een aantal jaren aan duurzaamheidsinitiatieven. In 2002 publiceerde PUMA hun eerste Sustainability Report. Daarnaast werden er een aantal projecten gelanceerd om hun producten duurzamer te maken.
Packaging
Voor hun verpakkingsmateriaal zocht PUMA bijvoorbeeld een tijdje geleden een duurzame oplossing. Puma benaderde Fuseproject om te zien welke verbeteringen ze kon aanbrengen in de manier waarop ze schoenen en kleding verpakt en verzendt. Het doel was om PUMA’s milieu-impact te verminderen en, waar mogelijk, kosten te verlagen. Samen creëerden ze de Clever Little Bag. Het resultaat: een besparing van 20 miljoen megajoule elektriciteit, 1 miljoen liter water, 500.000 liter diesel (door het lichter gewicht) en 8500 ton papier per jaar. Tegelijkertijd kan de zak hergebruikt worden door de consument en is deze volledig recycleerbaar.
Bring Me Back Program
Puma voert haar "Bring Me Back"-project uit in samenwerking met het recyclagebedrijf I:CO. Met behulp van een eenvoudig proces willen beide bedrijven consumenten stimuleren om sportproducten te recycleren en te hergebruiken:
Schoenen, kleding en accessoires die de consumenten niet meer gebruiken, kunnen ze naar de “Bring Me Back”-bakken in PUMA-winkels brengen. Deze producten worden vervolgens hergebruikt of gerecycleerd. Bij het recycleren wordt het product afgebroken tot vezels waarvan nieuwe stoffen worden gemaakt. Hieruit ontstaan op hun beurt nieuwe producten.
PUMA S-Index
PUMA hanteert de PUMA S-Index als interne benchmark voor de ontwikkeling en productie van duurzamere producten. De index bepaalt hoeveel duurzaam materiaal een product moet bevatten om effectief geclassificeerd te worden als ‘duurzaam’. Hij kijkt ook naar de sociale normen en arbeidsomstandigheden in de fabrieken.
De duurzaamheidsinitiatieven van PUMA kaderen in de bredere strategie die moederorganisatie Kering uitrolt. Kering moedigt merken binnen de groep aan om duurzamere oplossingen doorheen de hele keten na te streven.