Case

Filippa K

Het Zweedse merk Filippa K zet veel stappen om duurzame consumptie en design te ondersteunen. Een paar jaar geleden begon het merk zich af te vragen wat ze konden doen om duurzamer te zijn. De conclusie was het concept ‘longlasting simplicity’ of langdurige simpliciteit: daarom werd er gefocust op kleding die lang meegaat, zowel in termen van kwaliteit als vanuit esthetisch standpunt.

Aan de ene kant helpt Filippa K hun klanten goede keuzes te maken, aan de andere kant proberen ze zelf circulair te ontwerpen om afval te verminderen. Verschillende concrete projecten kwamen hier uit voort:

  • De Curated Wardrobe: dit gedeelte op hun online shop helpt klanten met het selecteren van tijdloze en kwaliteitsvolle kledingstukken en met het onderhoud ervan.
  • In 2008 openden de tweedehands winkels ‘Filippa K Second Hand’.
  • In 2015 werd de ‘Frontrunners of Sustainable Fashion’ gelanceerd, dit is een kleine collectie van één soort kledij (bijvoorbeeld jerseys) waarvoor ze research doen om het zo duurzaam mogelijk te maken. Dit gebeurt per kledingsoort, zodat er kan worden gefocust op de meest duurzame oplossingen. Het doel hiervan is om tegen 2030 al hun soorten kleren helemaal duurzaam te maken.
  • In februari 2015 werden de ‘Filippa K Lease The Look’ (online) winkels gelanceerd, waar klanten kledij kunnen huren om zo overconsumptie te vermijden. Na shows worden een aantal catwalk looks ook online beschikbaar gesteld om te huren.
  • Ook verzamelt het merk oude Filippa K kleren van klanten via het project Filippa K Collect, in ruil voor een kortingsbon, om de kleren een tweede/derde leven te bezorgen en/of om ze te recycleren en de vezels te gebruiken om nieuwe kleren te maken.
  • Tot slot hecht Filippa K ook veel belang aan het informeren van hun klanten. Het gaat dan om concreet advies over onderhoud, bijvoorbeeld.

Het FFI interviewde in juni de Sustainability Manager van Filippa K; hier vind je het verslag.